Slovníček pojmů


A


AVI - Zkratka Audio Video Interleave, označení formátu souborů Video pro Windows, v nichž jsou zvuková a obrazová data uložena střídavě v blocích.

Algoritmus

B


C


D


DCI - Zkratka rozhraní pro řízení displeje Display Control Interface, softwarového rozhraní pro řídící programy zobrazovacích zařízení. Komunikuje přímo s grafickým hardwarem a obchází rozhraní Windows GDI.

DSP - Zkratka digitálního signálového procesoru, což je specializovaná programovatelná jednotka schopná rychlých matematických výpočtů, která se ideálně hodí pro práci s komprimačními algoritmy.

E


F


Funkční konektor (Feature Connector) - 26-kolíkový kabel, který přenáší data jednotlivých obrazových bodů z karty VGA na vnější zařízení, např. na kartu pro nahrávání videa.

G


GDI

H


Hardware

CH


I


J


K


L


M


Matice znaků - počet bodů (ve vodorovném a ve svislém směru), ze kterých se může skládat jeden znak v textovém režimu.

MCI - Zkratka rozhraní pro řízení médií Media Control Interface. Řídí multimediální zařízení a obsahuje standardní příkazy jako otevírání, zavírání, přehrávání, funkce v jazyce C a MPEG.

Mřížka nebo stínící maska - tenký dírkovaný kovový plech, kterým procházejí elektrony před dopadem na luminofory. Geometrie otvorů v masce zabraňuje elektronovým paprskům dopadnout na nesprávné luminofory. Elektronový paprsek pro červenou barvu pak nemůže osvítit modré luminofory. Maska při průchodu paprsku pro červenou barvu stíní modré a zelené body.

N


Neprokládaný režim - paprsek při každém průchodu obnovuje všechny řádky.

O


Odmagnetování (degauss) - Silné elektromagnety ovládají směr elektronových paprsků, které osvětlují luminofory. Tyto magnety mohou být rušeny magnetickým polem Země. Při otočení nebo sklopení monitoru jím pohybujeme v tomto magnetickém poli, což může vést k posunu odstínů na monitoru nebo k úplnému výpadku některých barev. Ovládací prvek pro odmagnetování seřizuje elektronové paprsky a tím i barvu obrazovky.

OCR - Optical Character Recognition je systém, který dokáže z naskenovaného obrázku rozpoznat jednotlivé znaky nebo slova a převede je do příslušného ASCII řetězce.

P


Prokládaný režim - obraz je rozdělen na dvě pole složené ze sudých a lichých řádků. Při průchodu paprsek obnoví nejprve sudé a při dalším průchodu liché řádky. Prokládaný režim byl vyvinut pro dosažení vyšších rozlišení při nízké šíři pásma starších monitorů a adaptérů. Monitory, které mají větší šířku pásma, prokládání nepotřebují.

Počet barev, barevná hloubka - počet barev, které je možné zároveň zobrazit. Udává se většinou pouze pro grafický režim.

Q


R


Rozbíhavost - se projeví u monitoru tehdy, když elektronové paprsky osvítí špatný bod trojice RGB. To pak vypadá jako zabarvené hrany bílých objektů. Vysoká rozbíhavost se pak projevuje jako posunuté barevné odstíny.

Rozestup (rozteč) bodů - označuje vzdálenost mezi středy luminoforů RGB, tvořícími barevnou trojici. Menší vzdálenost obvykle znamená možnost vyššího rozlišení. U monitorů s mřížkou Trinitron označuje rozestup bodů vzdálenost středů svislých otvorů mřížky.

Rozlišení - velikost bodů přispívá k ostrosti obrazu a k tomu, aby se mohlo zobrazit co nejvíce z obsahu obrazu. Zvyšování rozlišení vyžaduje stále menší body. Standardní rozlišení VGA je 640 bodů vodorovně a 480 bodů svisle. Zvýšení rozlišení znamená odeslání více dat, proto musejí monitory s vyšším rozlišením poskytovat i větší šířku pásma. Režimy s vyšším rozlišením vyžadují i vyšší obnovovací frekvenci.

Rozlišení v grafickém režimu - počet pixelů, které je možné v horizontálním a ve vertikálním směru zobrazit.

Rozlišení v textovém režimu - počet znaků, které je možné v textovém režimu zobrazit na jednom řádku, a počet řádků, které je možné umístit na obrazovku.

Rychlost - Počet pixelů, které videokarta dokáže vykreslit za jednotku času. Udává se pouze v grafickém režimu.

S


Sbíhavost - je schopnost monitoru přesně osvítit každý bod z trojice RGB. To je obtížné, protože elektronové paprsky pro RGB se musejí u každé trojice přesně sbíhat.

Svislý obnovovací kmitočet - rychlost, kterou elektronový paprsek přejde obrazovku shora dolů. Elektronový paprsek přejíždí luminofory po řádcích. Luminofor vstřebá energii paprsku a vyzáří ji v podobě světla. Po vypotřebování této energie světlo pohasne. Pokud se tedy paprsek nevrátí k luminoforu včas, obraz začne pohasínat. To vede k vizuálnímu efektu zvanému blikání. Vysoký obnovovací kmitočet snižuje blikání a udržuje ostrý a stabilní obraz. Při vyšších rozlišeních se zvyšují také nároky na obnovovací kmitočet. Vyšší rozlišení vyžadují větší počet menších bodů, které je třeba obnovovat častěji, aby se zabránilo zhoršení kvality obrazu.

T


U


V


Vodorovná frekvence - označuje počet vodorovných řádků osvětlených na obrazovce za 1 sekundu. Vyšší rozlišení vyžaduje také vyšší vodorovnou frekvenci.

W


X


Y


Z