ÚZKOKOLEJKA

Jediná jihočeská úzkokolejná trať spojuje Obrataň ležící asi 8 km jihozápadně od Pacova s Jindřichovým Hradcem a dále s Novou Bystřicí.

stanice úzkokolejné železnice v Nové Bystřici
Trať byla stavěna ve dvou etapách. Úsek z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice byl postaven v letech 1896-97. Stavbě předcházelo několikaleté jednání a roku 1894 byla konečně vydána koncesní listina pro tuto místní dráhu. Trať byla postavena za jeden a půl roku a již v říjnu roku 1897 po ní projel první vlak. Slavnostní zahájení provozu na železnici o rozchodu kolejí pouhých 760 mm se uskutečnilo 11. listopadu téhož roku.
Na trati o délce 33 km byly postaveny dva klenuté mosty, pět mostů s železnou konstrukcí a jeden viadukt. Zajímavostí je, že na úseku 2,5 km dlouhém jsou úzkorozchodné koleje vedeny uvnitř normální tratě. V roce 1906 se jednalo o prodloužení dráhy do Rakouska do města Litschau, ale návrh nebyl realizován.

úzkorozchodný vláček ve stanici v Obratani
Druhý úsek trati z Jindřichova Hradce do Obrataně vybudovalo Železniční družstvo z Kamenice nad Lipou v letech 1902-1906. Délka kolejí je o 13 km delší než na úseku Jindřichův Hradec - Nová Bystřice (46 km) a původní vlaky tažené parní lokomotivou tuto vzdálenost urazily za 2 hodiny a 45 minut. Dnes trvá jízda motorovými vozy asi o hodinu méně.

Po roce 1990 byla existence trati vážně ohrožena. Naštěstí se našli lidé, kteří tuto unikátní technickou památku zachránili. Dnes zajišťuje společnost, která se trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice věnuje, také různé mimořádné jízdy a řadu atrakcí (přepadení vlaku, country tancovačku v jindřišské hospodě apod.). Na trati jezdí historické vozy a společnost vydává i řadu propagačních materiálů (např. průvodce na cestu vlakem Úzkou stopou).


(c) Martin Bílek 1999. All rights reserved.