DVVP učitelství anglického jazyka pro SŠ
Kromě krátkého představení závěrečné práce a její obhajoby bude mít státní zkouška tři části – lingvistickou, didaktickou a literárně kulturní.
Lingvistická část státní zkoušky je založena na analýze krátkého autentického anglického textu (zpravidla novinového nebo beletristického). Posluchač má prokázat důkladné porozumění textu a následně je požádán, aby okomentoval vybrané jazykové jevy různých jazykových rovin (fonetika, morfologie, syntax, lexikologie, stylistika, pravopis, atd.), s důrazem na ty, s nimiž se seznámil v průběhu rozšiřujícího studia pro SŠ (historický vývoj anglického jazyka, pragmatika, pokročilá gramatika). Z hlediska pragmatiky se analýza zaměří na základní oblasti zkoumání této disciplíny – pragmatické principy (princip kooperace, zdvořilostní princip), teorie řečových aktů, prostředky deixe, konverzační analýza. V oblasti historického vývoje angličtiny se zkouška zaměří na tyto tři okruhy:
V rámci celé zkoušky je zvláštní pozornost věnována systémovému chápání jazyka a organickému propojení jednotlivých jazykových rovin. Cílem je ověřit, zda je posluchač vybaven lingvistickými znalostmi nezbytnými pro úspěšné působení v roli učitele SŠ.
Zkouška je vedena v angličtině, předpokládaná délka 15-20 minut.
Didaktika anglického jazyka
Literatura a kulturní přehled
Součástí literárně kulturní složky SZZ bude ústní pohovor nad seznamem četby anglické a americké literatury, který může zahrnovat starší i moderní literaturu (25 titulů z anglické a 25 z americké literatury). Zkouška bude probíhat v angličtině a uchazeč by během ní měl prokázat znalost literárně kulturního kontextu anglicky mluvících zemí s důrazem na současnou literaturu a kulturní povědomí o anglicky mluvících zemí.
Tematické okruhy: