DVPP – Doplňující pedagogické studium zaměřené na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ
DVPP – Studium ke splnění kvalifikačních předpokladů
Doplňující pedagogické studium zaměřené na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ
Název a kód studijního programu: Doplňkové pedagogické studium – B7501
Zkratka oboru: DPS-CŽV
Typ programu:
Studium ke splnění kvalifikačních předpokladů v oblasti pedagogických věd podle § 2, vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů. Jedná se o studium v oblasti pedagogických věd k získání kvalifikace učitele 2. stupně základní školy a střední školy všeobecně-vzdělávacího nebo odborného předmětu, který odpovídá charakteru předcházejícího studia.
Cílová skupina:
Cílovou skupinou jsou absolventi vysokoškolského studia akreditovaného magisterského studijního programu NEUČITELSKÉHO ZAMĚŘENÍ (Mgr., Ing. – včetně absolventů lingvistických oborů), který odpovídá charakteru některého z vyučovacích předmětů základní resp. střední školy. Tímto studiem získají způsobilost vyučovat všeobecně vzdělávací nebo odborné předměty.
Profil programu:
Program je akreditován MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, číslo akreditace Č.j.: MSMT- 14401/2021-2-483.
Účel vzdělávání:
Studium programu CŽV vede ke splnění kvalifikačních předpokladů pedagogických pracovníků v souladu s § 2 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
Osvědčení:
Po úspěšném absolvování studia CŽV je účastníkům předáno osvědčení.
Forma studia:
Kombinace prezenčního a distančního studia s využitím on-line nebo off-line aktivit prostřednictvím webových stránek, proto je nezbytné, aby účastníci programu CŽV měli přístup k počítači s připojením k internetu.
Cíle studia:
Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace pedagogického pracovníka. Znalosti a dovednosti získané studiem pedagogiky umožní absolventům kvalifikovaný výkon pedagogické praxe, včetně získání souboru profesních a osobnostních dovedností a dispozic, kterými má být učitel vybaven, aby mohl efektivně vykonávat své povolání. Absolvent bude vybaven následujícími kompetencemi:
- Kompetence oborově předmětová – učitel je schopen v rámci své aprobace transformovat poznatky příslušných oborů do vzdělávacích obsahů vyučovacích hodin. Dovede integrovat mezioborové poznatky a vytvářet mezioborové vztahy.
- Kompetence didaktická/psychodidaktická – ovládá strategie vyučování a učení, dovede využívat metodický repertoár, který je schopen přizpůsobit individuálním potřebám žáků.
- Kompetence pedagogická – ovládá procesy a podmínky výchovy, je schopen podporovat rozvoj individuálních kvalit žáků, má znalosti o právech dítěte a respektuje je ve své práci.
- Kompetence manažerská – má znalosti o podmínkách a procesech fungování školy, ovládá administrativní úkony spojené s evidencí žáků, má organizační schopnosti pro mimovýukové aktivity žáků.
- Kompetence diagnostická, hodnotící – dovede použít prostředky pedagogické diagnostiky, je schopen identifikovat žáky se specifickými poruchami učení.
- Kompetence sociální – ovládá prostředky utváření pozitivního učebního klimatu.
- Kompetence prosociální – ovládá prostředky socializace žáků.
- Kompetence komunikativní – ovládá prostředky pedagogické komunikace, dovede uplatnit efektivní způsoby komunikace a spolupráce s rodiči a ostatními sociálními partnery.
- Kompetence intervenční – ovládá intervenční prostředky k zajištění kázně, je schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků.
- Kompetence osobnostní – psychická a fyzická zdatnost a odolnost, dobrý aktuální zdravotní stav, mravní bezúhonnost.
- Kompetence osobnostně kultivující – má znalosti všeobecného rozhledu, umí vystupovat jako reprezentant své profese, má osobnostní předpoklady pro kooperaci s kolegy, je schopen reflektovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků.
Rozsah studia:
Výuka bude probíhat v průběhu tří semestrů s časovou dotací 254 hodin formou prezenční a distanční výuky.
Studijní plán:
Studijní předmět | Kredity | Časová dotace | Rozvrh (sem) | Typ ukončení | ||
1 P/D |
2 P/D |
3 P/D |
||||
Pedagogika | 7 | 20 | 16/4 | Zp | ||
Psychologie | 7 | 20 | 16/4 | Zp | ||
Speciální pedagogika | 9 | 30 | 8/0 | 14/8 | Zp/ZK | |
Seminář k závěrečným pracím | 2 | 4 | 4/0 | Zp | ||
Technologie ve vzdělávání | 4 | 10 | 5/5 | Zp | ||
Společný blok oborových didaktik | 4 | 10 | 10/0 | Zp | ||
Samostatné oborové didaktiky I | 7 | 20 | 4/16 | Zp | ||
Samostatné oborové didaktiky II | 7 | 20 | 4/16 | Zp | ||
Samostatné oborové didaktiky III | 7 | 20 | 4/16 | ZK | ||
Úvodní pedagogicko-psychologická praxe | 7 | 19 | 19 | Zp | ||
Oborově didaktická praxe I – průběžná | 7 | 21 | 21 | Zp | ||
Oborově didaktická praxe II – souvislá | 10 | 60 | 60 | Zp | ||
Závěrečná práce | 12 | Zp | ||||
Závěrečná zkouška | x | ZZ | ||||
Celkem | 90 | 254 | 97 | 77 | 80 |
Zp – zápočet
ZK – zkouška
ZZ – závěrečná zkouška
Studijní opory:
Přijatí uchazeči obdrží přístupová hesla do elektronického prostředí, kde jsou studijní opory zveřejněny.
Požadavky pro absolvování programu:
Podmínkou pro úspěšné absolvování programu je 80% účast na přednáškách a seminářích, získání dílčích zápočtů a zkoušek v jednotlivých semestrech podle podmínek konkrétních lektorů. Získání zápočtů a zkoušek je podmínkou pro účast na závěrečné zkoušce a dosažení osvědčení. Účastníci programu budou také postupně zpracovávat, podle instrukcí garanta, profesní portfolio. Studium bude zakončeno závěrečnou zkouškou tvořenou prezentací a obhajobou závěrečné písemné práce v rozsahu minimálně 30 stran zaměřenou především na didaktiku všeobecně vzdělávacích nebo odborných předmětů, ověřením získaných odborných znalostí a prezentací výstupů z profesního portfolia.
Úplata za CŽV:
Úplata za každý semestr činí 10 000,- Kč, celkem 30 000,- Kč.
Minimální kapacita programu: 10 účastníků
Maximální kapacita programu: 120 účastníků
Podmínky pro přijetí do programu:
Ke studiu v programu CŽV může být přijat jen uchazeč, který splňuje podmínky předchozího ukončeného vzdělání stanovené zákonem o pedagogických pracovnících a platnou akreditací a který uhradil stanovený poplatek za přihlášku. Zápis k CŽV je podmíněn úhradou zápisného v termínu stanoveném ve sdělení děkana o přijetí do programu CŽV.
Přihláška:
Přihláška je dostupná na https://wstag.jcu.cz/portal/studium/uchazec/eprihlaska.html.
Přihláška je v systému automaticky po vyplnění a potvrzení odeslána v elektronické podobě, poté zájemce přihlášku vytiskne, podepíše a odešle do 31. 10. 2022
na níže uvedenou adresu společně s ověřeným dokladem o vzdělání.
PRO PROGRAMY CŽV ZÁJEMCE NEVYPLŇUJE DO PŘIHLÁŠKY ÚDAJE O PROSPĚCHU NA STŘEDNÍ ŠKOLE, ANI NEZASÍLÁ POTVRZENÍ OD LÉKAŘE.
Poplatek za přihlášku:
Činí 500,- Kč, pokyny k platbě viz elektronická přihláška.
Přílohy k přihlášce:
Úředně ověřená kopie dokladu o dosaženém vzdělání, resp. o ukončeném vzdělání předepsaném v cílové skupině.
Přijímací zkouška:
Nekoná se, bude přijato prvních 120 uchazečů v pořadí, v jakém budou vytištěné přihlášky s přílohou doručeny na fakultu, rozhodnutí o přijetí bude zasláno přijatým uchazečům společně s pozvánkou k zápisu a pokyny k úhradě poplatků po ukončení přijímacího řízení.
Příjem přihlášek: do 31. 10. 2022 na níže uvedenou adresu:
Jihočeská univerzita
Pedagogická fakulta – Centrum DVPP
Jeronýmova 10
371 15 České Budějovice
nebo přímo v podatelně fakulty, Jeronýmova 10, přízemí č. 109
Zahájení studia: LS AR 2022/2023 (zahájení CŽV únor 2023)
Odborný garant: PhDr. Iva Žlábková, Ph.D., e-mail: zlabkovai@pf.jcu.cz, tel. 387 773 243
Organizační garant: Centrum DVPP
Další organizační informace:
Výuka probíhá v prostorách PF JU České Budějovice, studium je vedeno jako prezenční, ale probíhá převážně v sobotu cca 2× v měsíci. Volba zaměření – oborové didaktiky proběhne v 1. semestru vzdělávání po absolvování společného bloku oborových didaktik.