Cesta do neznáma (Zeměpisný badatelský klub) (projekt scienceZOOM2)
Cesta do neznáma (Zeměpisný badatelský klub)
(projekt scienceZOOM2)
Kde se vlastně nachází Bermudský trojúhelník? Kdy a kde dopadl na Zemi tzv. Tunguzský meteorit? Opravdu existují vědecké důkazy o tom, že existuje "příšera" Nessie? Co jsou to geoglyfy, kde se nacházejí a k čemu asi původně sloužily? Kde se může potenciálně nalézat zmizelý světadíl Atlantida a proč? Víte, kde se nacházejí ostrovy jako je Tristan da Cunha, Tuvalu, Pitcairn či Santorini? A čím jsou specifické či zajímavé? Jak získal Vánoční ostrov své pojmenování? S tím vším si hravě poradí "badatelé" z Gymnázia v České ul. v Českých Budějovicích.
Aktivita Cesta do neznáma proběhla ve čtvrtek 13. listopadu 2014 v rámci Zeměpisného badatelského klubu katedry geografie PF JU ve spolupráci s Gymnáziem v České ul. v Českých Budějovicích pod záštitou projektu scienceZOOM2.
"Malí badatelé" z Gymnázia v České ul. se nejprve stali cestovateli po neznámých či méně známých a místy opuštěných ostrovech. S pomocí atlasů a internetových zdrojů zjišťovali a vyhledávali důležité informace (zeměpisné souřadnice, zajímavosti, klimatické podmínky aj.) o ostrovech, z nichž znali pouze jména (např. Tristan da Cunha, Tuvalu, Pitcairn, Santorini, Vánoční ostrov).
Poté se vydali po stopách (ne)vysvětlitelných záhad. Bádali po rozdílech mezi meteoritem, meteoroidem a meteorem. Přičemž se následně věnovali pádu Tunguzského meteoritu na Sibiři a jeho příčinám i důsledkům. Přiblížili si vznik a místa výskytu nejznámějších geoglyfů, u nichž popřemýšleli nad jejich původní funkcí a významem. Pokusili se sestavit vlastní "vědecké" hypotézy o možném výskytu lochneské příšery Nessie. Společně se pokusili vymezit možné lokality výskytu zmizelého světadílu Atlantida a své názory odůvodnit.
Po tomto náročném bádaní si aktivně odpočali u naučných her. Zahráli si s pomocí interaktivní tabule vesmírné "Člověče, nezlob se…!", přičemž jako figurky jim sloužili různí ufoni a jiná podivná stvoření i postavy z Hvězdných válek. Poté si zasoutěžili ve vědomostní hře Riskuj!, která byla tematicky zaměřena na regionální geografii Evropy a evropské zajímavosti.
Žákům se aktivita líbila natolik, že vymezený čas setkání musel být téměř o 40 minut prodloužen.
Těšíme se na další setkání v rámci Zeměpisného badatelského klubu, ať již 2. prosince na semináři Poznáváme mapy a mapové značky? či během Vánočního keškování dne 9. prosince 2014.
Napsali: Mgr. Jan Dvořák a dr. Petra Karvánková