DVPP – Metodik prevence sociálně patologických jevů
DVPP – Studium ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů
Metodik prevence sociálně patologických jevů
Název a kód studijního programu: Doplňkové pedagogické studium – B7501
Zkratka oboru: MSPJ-cžv
Typ programu:
Studium ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů v souladu s § 9 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, které je předpokladem pro výkon specializované činnosti prevence sociálně patologických jevů podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Cílová skupina:
Cílovou skupinou jsou učitelé, kteří potřebují získat další kvalifikační předpoklady pro výkon specializovaných činností v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
Profil programu:
Program je akreditován MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, číslo akreditace Č.j.: MSMT- 11457/2020-2-275.
Účel vzdělávání:
Studium programu CŽV vede ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů pedagogických pracovníků v souladu s § 9 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
Osvědčení:
Po úspěšném absolvování studia CŽV je účastníkům předáno osvědčení.
Forma studia:
Kombinovaná – cyklus přednášek, seminářů, e-learning.
Cíle studia:
Studium je určeno posluchačům, kteří se připravují či již vykonávají pozici školního metodika primární prevence. Program klade důraz na vytvoření předpokladů pro aplikaci poznatků z pedagogiky a psychologie do oblasti přípravy a realizace prevence na školách. Zároveň je příprava zaměřena na získání či prohloubení odborných znalostí a dovedností potřebných pro vystižení specifik metodikovy role ve školní prevenci (adiktologie, legislativa aj.).
Základním cílem programu je posílení a prohloubení znalostí a dovedností pro práci s dítětem i třídou ve včasné diagnostice a prevenci rizikového chování. Úkolem programu je dále připravit metodiky prevence na jednání (včasnou intervenci) a na zvládání rizikového chování, na spolupráci s poradenskými specializovanými institucemi. Dále také na schopnost motivovat tým kolegů pro tvorbu preventivních programů, koncipovat a vytvářet programy (Minimální preventivní program) a řídit nebo přímo realizovat jednotlivé aktivity preventivní práce ve škole. Důležitý bude rozvoj schopnosti monitorovat situaci ve škole, koncipovat na základě zjištěných informací cíleně zaměřené programy a realizovat jejich evaluaci.
Rozsah studia:
Studium zahrnuje 250 hodin, z toho 30 hodin praxe.
Studijní plán:
Studijní předmět | Časová dotace | Rozvrh (sem) | Typ ukončení | ||
1 | 2 | 3 | |||
Aktuální modely prevence a její místo v poradenském systému školy | 4 | 4 | ZK | ||
Primární prevence v podmínkách školy a její zařazení do školních poradenských služeb | 4 | 4 | Zp | ||
Specifika role školního metodika prevence v systému práce školy | 4 | 4 | Zp | ||
Legislativa a primární prevence ve školství | 8 | 8 | ZK | ||
Pedagogická psychologie a poradenská psychologie v práci metodika | 8 | 8 | ZK | ||
Sociálně nežádoucí jevy – příčiny a podstata sociálně nežádoucího chování dětí a mládeže a jeho jednotlivé podoby | 16 | 16 | ZK | ||
Projevy rizikového chování žáků | 12 | 12 | ZK | ||
Vývojová specifika a problémy dětí školního věku | 8 | 8 | Zp | ||
Pedagogická diagnostika žáka | 8 | 8 | ZK | ||
Metody monitoringu a evaluace preventivních opatření, programů, projektů | 8 | 8 | Zp | ||
Poradenský proces a systém poradenské péče obecně i na úrovni kraje, poradny a školy, zahrnutí školní prevence do systému poradenské práce v regionu | 4 | 4 | Zp | ||
Diagnostika třídy | 8 | 8 | Zp | ||
Školní třída a třídní management | 8 | 8 | Zp | ||
Didaktický seminář | 8 | 8 | Zp | ||
Principy společného vzdělávání v kontextu práce metodika prevence | 8 | 8 | ZK | ||
Didaktické inovace a jejich uplatnění v koncipování preventivních činností | 4 | 4 | Zp | ||
Emoce a motivace ve škole | 8 | 8 | Zp | ||
Sociologie rodiny a komunikace s rodiči | 8 | 8 | ZK | ||
Psychohygiena a zvládání zátěže ve škole | 4 | 4 | Zp | ||
Krizová intervence ve škole | 4 | 4 | Zp | ||
Metody a činnosti pro práci s dětmi v rámci specifické i nespecifické prevence | 12 | 12 | ZK | ||
Tvorba preventivních programů, projektů pro školy, standardy prevence, PP, školní strategie a její tvorba a vyhodnocování, dokumentace metodikovy práce | 16 | 16 | ZK | ||
Osobnostní a sociální výcvik | 16 | 16 | Zp | ||
Kurz zážitkové pedagogiky | 24 | 24 | Zp | ||
Techniky zvládání zátěže | 8 | 8 | Zp | ||
Praxe | 30 | 30 | Zp | ||
Celkem | 250 | 116 | 104 | 30 |
Studijní opory:
Přijatí zájemci obdrží přístupová hesla do elektronického prostředí, kde jsou studijní opory zveřejněny.
Požadavky pro absolvování programu:
Podmínkou pro úspěšné absolvování programu je 80% účast na přednáškách a seminářích. Účastníci programu budou postupně, během celého studia zpracovávat podle instrukcí portfolio o vlastních studijních aktivitách. V rámci portfolia budou zpracovány následující povinné úkoly:
V rámci 1. semestru studia:
- zpracování či inovace minimálního preventivního programu pro vlastní školu;
- zpracování ročníkové práce zaměřené na návrh a reflexi z prozkoušení činnosti s dětmi v rámci specifické či nespecifické prevence ve škole;
- prostudování 5 vybraných publikací, zpracování a prezentace jejich obsahu.
V rámci 2. semestru studia budou posluchači vedeni:
- zpracování a vyhodnocení 3 diagnostických metod;
- zmapování klimatu vybrané školní třídy;
V rámci 3. semestru studia budou posluchači vedeni:
- zpracování nástroje pro hodnocení preventivního programu;
- zpracování a přípravy obhájení závěrečné práce.
Po úspěšné obhajobě závěrečné písemné práce získá absolvent osvědčení.
Úplata za CŽV:
Úplata za každý semestr činí 7 500,- Kč, celkem 22 500,- Kč.
Minimální kapacita programu: 15 účastníků
Maximální kapacita programu: 30 účastníků
Podmínky pro přijetí do programu:
Ke studiu v programu CŽV může být přijat jen zájemce, který splňuje podmínky předchozího ukončeného vzdělání stanovené zákonem o pedagogických pracovnících (viz cílová skupina) a platnou akreditací, který v řádném termínu podal přihlášku (v elektronické i listinné podobě) a uhradil stanovený administrativní poplatek za přihlášku. Přijetí přihlášky se nepotvrzuje, pokud některé podklady k rozhodnutí o přijetí chybí, je na tuto skutečnost zájemce upozorněn e-mailem.
Děkan zpravidla do 30 dnů od termínu uzavření přijímacího řízení rozhodne, zda byl zájemce ke studiu v rámci CŽV přijat.
Rozhodnutí je všem zájemcům zasíláno na e-mailovou adresu uvedenou v přihlášce.
Zápis k CŽV je podmíněn uhrazením úplaty za 1. semestr studia (dále jen „zápisné“) v termínu stanoveném v Rozhodnutí o přijetí do programu CŽV.
Poplatek za přihlášku:
Činí 500,- Kč, pokyny k platbě viz elektronická přihláška.
Přílohy k přihlášce:
Úředně ověřená kopie dokladu o dosaženém vzdělání, resp. o ukončeném vzdělání předepsaném v cílové skupině.
Přijímací zkouška:
Nekoná se, bude přijato prvních 30 zájemců, kteří splňují podmínky pro přijetí, v pořadí, v jakém budou vytištěné přihlášky s přílohou doručeny na fakultu. Rozhodnutí o přijetí bude zasláno přijatým zájemcům společně s pozvánkou k zápisu a pokyny k úhradě zápisného po ukončení přijímacího řízení.
Příjem přihlášek: bude otevřen od 1. 11. 2022
Zahájení studia: ZS AR 2023/2024
Odborný garant: PhDr. Miroslav Procházka, Ph.D., e-mail: mproch@pf.jcu.cz, tel. 387 773 360
Organizační garant: Centrum DVPP, e-mail: jandova@pf.jcu.cz, tel. 387 773 324
Další organizační informace:
Výuka probíhá v prostorách PF JU České Budějovice.