Závěrečným hostem kurzu Občanská média byl ve čtvrtek 20. prosince datový expert a jeden z předních českých analytiků médií a sociálních sítí Josef Šlerka. Studenty seznámil s tím, jak zásadně dnes digitalizace proměňuje česká média a jejich publika, a také s nástroji, jak tuto změnu studovat. Jedním z nich je projekt Mapa médií, který shromažďuje a zajímavým způsobem analyzuje informace o českých médiích a nejrůznějších aspektech novinářské práce a mediální praxe.
Josef Šlerka dlouhá léta pracoval jako datový analytik sociálních sítí, naposledy jako vedoucí výzkumu a vývoje ve společnosti Socialbakers. (Jak vypadají takové datové analýzy můžete nahlédnout na blogu Data Boutique.). V současné době je vedoucím oboru Studia nových médií na FF UK a zároveň ředitelem Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, jenž finančně podporuje kvalitní, analytickou a investigativní novinařinu v ČR. Lze konstatovat, že málokdo má u nás tak prostudovanou mediální krajinu a rozumí tomu, co a proč děláme na internetu. Takto je vnímán i českou online komunitou: v roce 2014 obdržel Šlerka Křišťálovou lupu v kategorii Osobnost českého internetu, jeho twitterový účet má na 40 tisíc tweetů a stejný počet sledujících.