Didaktika přírodopisu II. (KBI/DID03)
Studenti se seznámí s vyučovacími metodami v přírodopisu a organizačními formami výuky, s vybranými současnými trendy ve výuce přírodopisu, s významem badatelského vyučování a formativního hodnocení, využitím skupinové výuky, problémové výuky, projektových a diskusních metod. Studenti se naučí, jak organizovat mimotřídní a mimoškolní činnost. Zároveň si procvičí komunikativní, pedagogické a organizační dovednosti v průběhu plánovaných mikrovýstupů (mikroteaching) a projektů.
Didaktika biologie II. (KBI/DIDS3)
Studenti se seznámí s vyučovacími metodami v biologii a organizačními formami výuky, s vybranými současnými trendy ve výuce biologie, s významem badatelského vyučování a formativního hodnocení, využitím skupinové výuky, problémové výuky, projektových a diskusních metod. Studenti se naučí, jak organizovat mimotřídní a mimoškolní činnost. Zároveň si procvičí komunikativní, pedagogické a organizační dovednosti v průběhu plánovaných mikrovýstupů (mikroteaching) a projektů.
Fyziologie člověka (KBI/FYČBS)
Laboratorní cvičení doplňující přednášky z fyziologie člověka pro studenty z katedry tělesné výchovy a sportu. Cvičení jsou zaměřená na sledování fyziologických funkcí lidského těla. Studenti si prakticky změří vitální kapacitu plic, zjistí tepovou frekvence a hodnoty krevního tlaku v klidu a při zátěži, vyšetří funkce nervové a smyslové soustavy apod. Při laboratorních cvičení je kladen důraz na propojení sledované problematiky a sportu.
Průběžná pedagogická praxe – ZŠ (KBI/NPPZ)
Studenti si prakticky vyzkouší vést výuku na fakultní základní škole. Při přípravě výuky úzce spolupracují s učitelem z praxe a didaktikem přírodopisu, následně proběhne rozbor, v němž bude hodina analyzována (silné a slabé stránky realizovaného výstupu, možnosti změn apod.).
Průběžná pedagogická praxe – SŠ (KBI/PS)
Studenti si prakticky vyzkouší vést výuku na fakultní střední škole. Při přípravě výuky úzce spolupracují s učitelem z praxe a didaktikem biologie, následně proběhne rozbor, v němž bude hodina analyzována (silné a slabé stránky realizovaného výstupu, možnosti změn apod.).
Repetitorium laboratorních prací (KBI/LAB01)
Předmět pro studenty prvního ročníku bakalářského studia na katedře biologie, který probíhá před začátkem zimního semestru. Studenti se seznámí se zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v laboratoři, s vybavením laboratoří, označováním a uskladňováním chemikálií, zopakují si názvosloví anorganických a organických sloučenin. V praktické části předmětu si vyzkouší vybrané základní práce v laboratoři (např. příprava a ředění roztoků) a základní metody přípravy mikroskopických preparátů (např. barvení, dočasné a trvalé preparáty, řezy apod.) a techniku mikroskopování, osvojí si práci s odbornou literaturou, zpracování a interpretaci výsledků výzkumu a metody dokumentace v biologii.
Vybrané problémy didaktiky přírodopisu I, II (KBI/VPDP1, KBI/VPDP2)
Předmět je zaměřen na rozšíření průběžné pedagogické praxe. V předmětu budou studenti řešit praktické otázky spojené s didaktikou přírodopisu na základní škole. Navrhnou pod vedením didaktika vlastní aktivitu, kterou budou následně ověřovat v praxi na vybraných školách, které spolupracují s katedrou biologie PF JU. Student se v rámci kurzu naučí připravovat úlohy (například s ohledem na principy badatelsky orientované výuky, problémového přístupu či jiných inovativních forem a metod užívaných v současné didaktice přírodopisu).
Somatologie I (KBI/SOMU1, KBI/SOMB1)
Předmět určený pro studenty bakalářského oboru Výchova ke zdraví a Výchova ke zdraví pro 2. stupeň základní školy. V předmětu jsou charakterizovány vybrané orgánové soustavy člověka (konkrétně opěrná a pohybová soustava, oběhová, dýchací, trávicí a vylučovací soustava). Důraz je kladen i na fyziologii lidského těla, aby si studenti lépe uvědomili propojení jednotlivých soustav a jejich vliv na celkový stav lidského organismu. Na cvičeních je kladen důraz na kosterní a svalový systém, ale jsou rozšiřována i další vybraná témata vztahující se k soustavám probíraným na přednáškách.
Somatologie II (KBI/SOMB2, KBI/SMTU2)
Předmět určený pro studenty bakalářského oboru Výchova ke zdraví a Výchova ke zdraví pro 2. stupeň základní školy. Přednášky jsou zaměřené na charakteristiku nervové soustavy, smyslové soustavy a soustavy endokrinní. Při seminářích se studenti seznámí s vybranými onemocněními a patologickými jevy souvisejícími se soustavy probíranými na přednáškách.
Somatologie I a II pro kombinované studium (KBI/SOMK1, KBI/SOMK2)
Předmět pro studenty kombinovaného studia oborů Výchova ke zdraví a Výchova ke zdraví pro 2. stupeň základní školy. V předmětu jsou charakterizovány vybrané orgánové soustavy člověka (konkrétně opěrná a pohybová soustava, oběhová, dýchací, trávicí a vylučovací soustava). Důraz je kladen i na fyziologii lidského těla, aby si studenti lépe uvědomili propojení jednotlivých soustav a jejich vliv na celkový stav lidského organismu. Navazující přednášky z KBI/SOMK2 se zaměřují na soustavu nervovou, endokrinní a smyslovou a jejich vliv na řízení lidského organismu a spojitost s celkovým zdravotním stavem. Semináře rozšiřují témata probíraná na přednáškách.
Biologie dítěte (KBI/MBIDK)
Předmět zahrnuje nezbytné základy z oblasti biologie člověka pro studenty kombinovaného studia učitelství pro mateřské školy. Studenti se seznámí s vybranými kapitolami z funkční anatomie a fyziologie člověka, včetně témat týkajících se zdravotní prevence, patologických jevů a civilizačních chorob. Důraz je kladen na ontogenetický vývoj člověka, zejména na období předškolního věku.
Oborové a předmětové didaktiky (KPE/ODCŽ1)
Předmět zahrnuje didaktické okruhy, které budou vyučovány v rámci jednotlivých oborových didaktik a podrobněji specifikovány podle příslušného oboru či předmětu. Obsah vychází z platných akreditací studijních oborů PF JU v programu Učitelství pro základní školy a Učitelství pro střední školy. Předmět je koncipován jako povinně volitelný. Účastníci si jej budou volit podle své specializace. Výuka bude probíhat individuálními konzultacemi s oborovými didaktiky.
Obecná didaktika (KPE/ODICŽ)
Předmět popisuje didaktiku jako vědní disciplínu, vymezuje její základní kategorie, vztah k ostatním pedagogickým disciplínám (zejména k obecné, komparativní pedagogice a dalším). Preskriptivní, deskriptivní a normativní pojetí didaktiky.
2012 – 2017: prezenční doktorské studium (obor: Vzdělávání v biologii), Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
2007 – 2012: magisterské studium (obor: Učitelství biologie a chemie pro střední školy), Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
od roku 2013 odborný asistent na katedře biologie PF JU
2021 – současnost: člen ESERA Executive Board (Secretary)
2020 – současnost (Akademický senát JU); 2018 – současnost (Akademický senát PF JU, místopředseda); 2016 - 2017 (Akademický senát JU); 2014 - 2016 (Akademický senát PF JU, místopředseda z řad studentů)
člen ESERA, The Learner Knowledge Community, České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), České pedagogické společnosti (ČPdS)
externí hodnotitel projektů Grantové agentury Univerzity Karlovy
profil na ResearchGate a ORCID
- SAMKOVÁ, L., ROKOS, L., PETR, J., & STUCHLÍKOVÁ, I. (2021). Teoretický model pro formativní hodnocení při badatelsky orientované výuce matematiky a přírodopisu. Pedagogika, 71(1), 27–54. DOI: 10.14712/23362189.2020.1836.
- ROKOS, L., & MARTINCOVÁ, K. (2021). Pupils’ creativity in designing their own experiment within inquiry task in Biology lesson. In M. Rusek, M. Tóthová & K. Vojíř (Eds.), Project-based education and other activating strategies in science education XVIII. - PBE 2020 (pp. 36 - 46). Prague: Charles University, Faculty of Education.
- ROKOS, L., & ZÁVODSKÁ, R. (2020). Efficacy of Inquiry-Based and "Cookbook" Labs at Human Physiology Lessons at University Level - Is there an Impact in Relation to Acquirement of New Knowledge and Skills? EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(12), em1909. DOI: 10.29333/ejmste/9124.
- ZLABKOVA, I., PETR, J., STUCHLIKOVA, I., ROKOS, L., & HOSPESOVA, A. (2020). Development of teachers’ perspective on formative peer assessment. International Journal of Science Education, 43(3), 428–448, DOI: 10.1080/09500693.2020.1713418.
- ROKOS, L., & SAMKOVÁ, L. (2020). Coding Classroom Talk from the Perspective of Formative Assessment and Inquiry-based Education: A Communication Model for Mathematics and Science Lessons. Proceedings of ICERI2020 Conference, 9th–10th November 2020 (1170–1179). DOI: 10.21125/iceri.2020.0318
- ROKOS, L. (2020). Mikrovyučování jako prostor pro implementaci vrstevnického hodnocení do přípravy studentů učitelství. Pedagogická orientace, 30(3), 315–346. DOI: 10.5817/PedOr2020-3-315.
- ROKOS, L., & VANČURA, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, 30(2), 122–155. DOI: https://doi.org/10.5817/PedOr2020-2-122
- JANÍK, T., ČERNÁ, M., NAJVAR, P., SAMKOVÁ, L., ROKOS, L., & PETR, J. (2020). Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy. Pedagogická orientace, 30(1), 5–31.
- ROKOS, L., & ROPOHL, M. (2020, co-ed.). Part 11: Strand 11 - Evaluation and Assessment of Student Learning and Development. Levrini, O. & Tasquier, G. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. The Beauty and Pleasure of Understanding: Engaging With Contemporary Challenges Through Science Education (1123–1246). Bologna: ALMA MATER STUDIORUM – University of Bologna.
- ROKOS, L., PETR, J., & ZÁVODSKÁ, R. (2020). Peer-Assessment as a Tool for Reflective Feedback in Pre-Service Teacher Training. In Levrini, O. & Tasquier, G. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education, Part 11 (co-ed. Rokos, L., & Ropohl, M.), pp. 1137–1144. Bologna: ALMA MATER STUDIORUM – University of Bologna.
- PETR, J., & ROKOS, L. (2020). Initial Skills in Drawing of the Pre-service Biology Teachers. In Levrini, O. & Tasquier, G. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education, Part 13 (co-ed. Evagorou, M., & Jiménez-Liso, M. R.), pp. 1384–1391. Bologna: ALMA MATER STUDIORUM – University of Bologna.
- ROKOS, L., & LIŠKOVÁ, J. (2020). Badatelsky orientovaná výuka ve výuce přírodopisu a biologie pohledem učitelů z praxe a budoucích učitelů. Arnica, 10(1), 18–25.
- ROKOS, L., & PAVLASOVÁ, L. (2020). Jak co chutná? Praktická úloha zaměřená na smyslovou soustavu člověka pro 2. stupeň ZŠ. In M. Rusek, M., Tóthová, & K. Vojíř (Eds.), Project-based Education and Other Activating Strategies in Science Education XVII.: Practical topics (51–55). Prague: Charles University, Faculty of Education.
- PAVLASOVÁ, L., & ROKOS, L. (2020). Akční výzkum jako součást přípravy budoucích učitelů přírodopisu a biologie. In B. Jordáková, R. Dytrtová, & J. Jirsáková (Eds.), Didaktické a environmentální aspekty v přípravě učitelů přírodovědných, zemědělských a příbuzných oborů. Sborník přihlášených statí z XV. ročníku konference EDUCO (33–39). Praha: Česká zemědělská univerzita, Institut vzdělávání a poradenství.
- ROKOS, L. (2020). Moderní přístup k profesnímu rozvoji učitelů v oblasti užití formativního hodnocení a badatelsky orientovaného vyučování. Řízení školy, 2020(1), 39–41.
- VANČURA, M., & ROKOS, L. (2020). Jaké je administrativní zatížení základních škol? Velké!. Řízení školy, 2020(12), 26–27.
- PAVLASOVÁ, L., & ROKOS, L. (2020). Pedagogické praxe budoucích učitelů biologie: zkušenosti z pohledu didaktiků. Řízení školy, 2020(4), 18–19.
- ŠÍMA, J., KOBERA, M., ŠEDA, M., ROKOS, L., VONDRUŠKA, J., KREJSA, J., & SVOBODA, L. (2019). The three-year monitoring of 18 elements in five edible mushroom species collected from an old orchard. Journal of Environmental Science and Health, Part B, 319–328 DOI: 10.1080/03601234.2019.1696618.
- ROKOS, L., PAVLASOVÁ, L., SKÝBOVÁ, J., ČERVINKOVÁ, T., & HETFLAJŠ, P. (2019). Badatelské úlohy ze zoologie a geologie v akčním výzkumu studentů učitelství. In KUCHARSKÁ, A. (Ed.), Společenství praxe jako účinný faktor rozvoje základního a středního vzdělávání – propojení teorie a praxe. Sborník příspěvků ze závěrečné konference projektu (177–196). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- PAVLASOVÁ, L., SKÝBOVÁ, J., & ROKOS, L. (2019). Přírodopis. In kolektiv autorů (Eds.), Vzdělávací modul Člověk a příroda ve vzdělávacích oborech Přírodopis, Chemie, Fyzika, Zeměpis (3–28). Praha: Karlova Univerzita, Pedagogická fakulta.
- PAVLASOVÁ, L., SKÝBOVÁ, J., & ROKOS, L. (2019). Vzdělávací modul Člověk a příroda ve vzdělávacím oboru Přírodopis: Souhrnná metodika. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- ROKOS, L., PAVLASOVÁ, L., JUNÁŠEK, M., MATĚJKOVÁ, R., PRAŽÁKOVÁ, J., ŠKANTOVÁ, B., ŠVEHLA, J., & ZIKMUNDOVÁ, Š. (2019). Pozorování ptáků na nezamrzlých vodních plochách: exkurze pro 1. a 2. stupeň ZŠ. Biologie – Chemie – Zeměpis, 28(3), 15–32.
- ROKOS, L., & HOLEC, J. (Eds.) (2019). Podkladová studie k revizi rámcových vzdělávacích programů v oblasti vzdělávání o živé a neživé přírodě: Jak budeme učit přírodopis, biologii a geologii v příštích letech?. Praha: NÚV.
- ROKOS, L., & LIŠKOVÁ, J. (2019). Kvalita vrstevnické zpětné vazby při badatelské úloze z biologie člověka v hodinách přírodopisu. Pedagogická orientace, 29(1), 43–72.
- ROKOS, L., VANČURA, M., & PROCHÁZKA, M. (2019). Rozvoj spolupráce mezi učiteli z praxe, studenty učitelství a akademickými pracovníky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. In A. Sandanusová & R. Dytrtová, R. (Eds.), Príprava učiteľov prírodovedných, poľnohospodárskych a príbuzných oborov v meniacich sa požiadavkách praxe. Sborník příspěvků z XIII. konference EDUCO 2018 (s. 123 - 133). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, Fakulta prírodných vied.
- ROKOS, L., LIŠKOVÁ, J., VÁCHOVÁ, L., CIHLÁŘOVÁ, M., CHADOVÁ, M., & STRAPKOVÁ, J. (2019). Pohled žáků vybraných základních škol a gymnázií na hodnocení při hodinách přírodopisu a biologie s akcentem na formativní hodnocení. Scientia in educatione, 10(1), 90–112.
- ROKOS, L., PETR, J., VOLAVKA, T., & ŽLÁBKOVÁ, I. (2018). Jak posuzuje přírodovědnou gramotnost začínající učitel fyziky, chemie a přírodopisu: vícepřípadová studie. In Nohavová, A. (Ed.), Podpora a perspektivní rozvoj funkční gramotnosti ve školní praxi a v učitelském vzdělávání (112–121). Praha: EDUKO nakladatelství, s.r.o.
- ŠÍMA, J., VONDRUŠKA, J., SVOBODA, L., ŠEDA, M., & ROKOS, L. (2018). The Accumulation of Risk and Essential Elements in Edible Mushrooms Chlorophyllum rhacodes, Suillus grevillei, Imleria badia, and Xerocomellus chrysenteron Growing in the Czech Republic. Chemistry & Biodiversity, 16 (e1800478), DOI: 10.1002/cbdv.201800478.
- PAVLASOVÁ, L., ROKOS, L., ČÁBELOVÁ, Z., MIKESKOVÁ, M., & ZIKMUNDOVÁ, Š. (2018). Vyvození Allenova pravidla ve výuce přírodopisu. Biologie – Chemie – Zeměpis, 27(4), 12–18.
- LE HEBEL, F., CONSTANTINOU, C. P., HOSPESOVA, A., GROB, R., HOLMEIER, M., MONTPIED, P., MOULIN, M., PETR, J., ROKOS, L., STUCHLIKOVA, I., TIBERGHIEN, A., TSIVITANIDOU, O., & ZLABKOVA, I. (2018). Students' Perspectives on Peer Assessment. In Dolin, J. AND Evans, R. (Eds). Transforming Assessment. Contribution from Science Research 4. Springer International Publishing. DOI 10.1007/978-3-319-63248-3.
- ROKOS, L., & LIŠKOVÁ, J. (2018). Simulace určení krevních skupin. Biologie – Chemie – Zeměpis, 27(2), 2–10.
- ROKOS, L., & VOMÁČKOVÁ, V. (2017). Hodnocení efektivity badatelsky orientovaného vyučování v laboratorních pracích při výuce fyziologie člověka na základní škole a nižším stupni gymnázia, Scientia in Educatione, 8(1), 1–14.
- ROKOS, L. (2017). Hodnocení badatelsky orientované výuky biologie. Dizertační práce. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
- ROKOS, L., PETR, J., & STUCHLÍKOVÁ, I. (2017). ESERA Summer School 2017 – book of synopses. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
- VÁCHA, Z., & ROKOS, L. (2017). Integrated Science and Biology Education as Viewed by Czech University Students and their Attitude to Inquiry-based Scientific Education. The New Educational Review, 47(1), 241–252.
- ROKOS, L., ZÁVODSKÁ, R., PETR, J., & PAPÁČEK, M. (2016). Formative Assessment Methods in Biology Education: Pedagogical Study at Primary School in the Czech Republic. Bulletin of the South Ural State University, Educational Sciences, 8(4), 94–99
- STUCHLÍKOVÁ, I., ROKOS, L., & PETR, J. (2016). ESERA Summer School 2016 – book of synopses. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
- ROKOS, L. (2015). Kousni si! In Petr, J. (Ed.). Biologická škola BOV2. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 6–15.
- ROKOS, L., & ZÁVODSKÁ, R. (2015). Formative Assessment and Other Assessment Methods in Biology Education and Pre-service Biology Teacher Training in the Czech Republic. International Journal of Assessment and Evaluation, 23(2), 17–27.
- ROKOS, L., (2015). Badatelsky orientovaná výuka při výuce fyziologie člověka s využitím laboratorních experimentálních systémů. Sborník příspěvků z X. ročníku konference EDUCO, Tatranská Štrba, Slovensko (30. – 31. 1. 2015), 110–116.
- ROKOS, L., & ŽLÁBKOVÁ, I. (2014). Východiska pro realizaci výzkumu o formativním hodnocení v badatelsky orientovaném vyučování. In J. Poláchová Vašťatková, P. Vyhnálková (Eds.), Pedagogický výzkum: Spojnice mezi teorií a praxí. Sborník příspěvků z XXII. ročníku konference ČAPV (172–277). Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc
- ŽLÁBKOVÁ, I., & ROKOS, L. (2013). Pohledy na formativní a sumativní hodnocení žáka v českých publikacích. Pedagogika, 63(3), 328–354.
- ROKOS, L., ZÁVODSKÁ, R., BÍLÁ, M., & ŘEHÁČKOVÁ, L. (2013). The respondent - high school and university student and the primary biological education. Journal of International Scientific Publications: Education Alternatives, 11(1), 334–344.
- ROKOS, L., & ŽLÁBKOVÁ, I. (2013). Czech Republic: Report on Czech Republic formative and summative assessment results. In. Bernholt S. (Eds.): National reports of partner countries reviewing research on formative and summative assessment in their countries. Kiel: Leibniz-Institute for Science and Mathematics Education (IPN).
- ROKOS, L. (2013). Sumativní a formativní hodnocení v přírodovědném vzdělávání - situace v České republice. Sborník VIII. medzinárodnej konference EDUCO, Tatranská Štrba (22. – 23. 3. 2013), Edícia Prírodovedec, 562(12), 34–41.
Zaměření
- didaktika přírodopisu a biologie
- badatelsky orientované vyučování v přírodovědných předmětech
- formativní hodnocení v přírodovědných předmětech
- příprava budoucích učitelů, profesní rozvoj učitelů z praxe
Projekty a granty
- 2021 – současnost
- projekt Interreg VReduNet (reg. č. ATCZ256, hlavní řešitel: Jihočeský vědeckotechnický park, a.s.)
- 2020 – současnost
- projekt Technologické agentury České republiky Administrativní činnosti základních škol (reg. č. TIRSMSMT935; hlavní řešitel: Mgr. Michal Vančura, Ph.D.)
- 2019 – současnost
- projekt Technologické agentury České republiky Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku v přírodovědných předmětech a matematice (reg. č. TL02000368; hlavní řešitel: prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc.)
- odborný garant příkladu inspirativní praxe v projektu Komplexní systém hodnocení (řešitel Česká školní inspekce; reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000751)
- 2018 – 2020
- koordinátor na katedrách KA 1 v projektu OP VVV Inovace přípravy učitelů pro praxi (reg. č. 02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006960)
- 2017 – 2019
- koordinátor projektu OP VVV Společenství praxe – platforma pro rozvoj klíčových kompetencí (reg. č. 02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000659)
- oborový didaktik v projektu OP VVV Společenství praxe – platforma pro rozvoj klíčových kompetencí (reg. č. 02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000659)
- oborový didaktik v projektu OP VVV Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností (reg. č. 02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000664)
- odborný garant příkladu inspirativní praxe v projektu Komplexní systém hodnocení (řešitel Česká školní inspekce; reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000751)
- 2013 – 2016
- mezinárodní projekt ASSIST-ME (Assess Inquiry in Science, Technology and Mathematics Education; 7FP EU; vedoucí výzkumného týmu: prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc.; hlavní řešitel: University of Copenhagen, Department of Science Education - prof. Jens Dolin)
Stáže a konference
Konference
- XXIX. ročník konference ČAPV – Brno, Česká republika (13. – 15. 9. 2021)
- ESERA Conference – Braga, Portugalsko – on-line (30. 8. – 3. 9. 2021)
- Badatelé.cz – Letní mentorská škola 2021 – Loutí, Česká republika (16. – 17. 8. 2021)
- ICP 2020+: The 32nd International Congress of Psychology – Praha, Česká republika – on-line (18. – 23. 7. 2021)
- Nezastupitelný zástupce – on-line (26. 11. 2020)
- STEM vzdělávání – on-line (24. 11. 2020)
- ESERA's 25-year anniversary webinar – on-line (10. 11. 2020)
- ICERI 2020: International Education Conference – on-line (9. – 10. 11. 2020)
- Projektové vyučování a další aktivizační strategie ve výuce přírodovědných oborů – on-line (5. – 6. 11. 2020)
- Jak se žije málotřídkám 2020 – on-line (29. 9. 2020)
- XXVIII. ročník konference ČAPV – Ostrava, Česká republika (14. – 16. 9. 2020)
- Projektové vyučování a další aktivizační strategie ve výuce přírodovědných oborů – Praha, Česká republika (7. - 8. 11. 2019)
- Literacy Innovations for Today Newfoundland and Labrador – St. John's, Newfoundland, Kanada (26. - 28. 9. 2019)
- XXVII. ročník konference ČAPV – Liberec, Česká republika (11. – 13. 9. 2019)
- ESERA Conference – Bologna, Itálie (26. – 30. 8. 2019)
- konference ČPdS – Zlín, Česká republika (11. – 12. 4. 2019)
- Didactica Viva: Konstruktivistické přístupy ve vzdělávání v perspektivě (nejen) oborových didaktik – Brno, Česká republika (13. 12. 2018)
- Kritická místa kurikula ve škole i za školou – Ostrava, Česká republika (29. – 30. 10. 2018)
- Trendy v didaktice biologie – Praha, Česká republika (20. – 21. 9. 2018)
- XXVI. ročník konference ČAPV – Zlín, Česká republika (12. – 14. 9. 2018)
- DidSci PLUS: Research in Didactics of Science PLUS – Praha, Česká republika (25. – 27. 6. 2018)
- konference ČPdS – Opava, Česká republika (15. – 16. 3. 2018)
- XIII. ročník konference EDUCO 2018 – Tatranská Štrba, Slovensko (9. – 10. 3. 2018)
- XXV. ročník konference ČAPV – Hradec Králové, Česká republika (13. – 14. 9. 2017)
- ESERA Conference – Dublin, Irsko (21. – 25. 8. 2017)
- konference ČPdS – Olomouc, Česká republika (16. – 17. 3. 2017)
- International Conference „University of the XXI Century in the System of Continuous Education, Čeljabinsk, Rusko (25. – 26. 10. 2016)
- XXIV. ročník konference ČAPV – České Budějovice, Česká republika (15. – 16. 9. 2016)
- 23rd International Conference on Learning – Vancouver, Kanada (13. – 15. 7. 2016)
- na konferenci obdržena cena: Graduate Scholar Award
- 2016 International Science Education Conference – Benátky, Itálie (5. – 9. 6. 2016)
- XI. ročník konference EDUCO 2016 – Nitra, Slovensko (21. – 23. 4. 2016)
- konference ČPdS – Ostrava, Česká republika (17. – 18. 3. 2016)
- XXIII. ročník konference ČAPV – Plzeň, Česká republika (16. – 18. 9. 2015)
- ESERA Conference – Helsinki, Finsko (31. 8. – 4. 9. 2015)
- konference ČPdS – České Budějovice, Česká republika (26. – 27. 3. 2015)
- X. ročník konference EDUCO – Tatranská Štrba, Slovensko (30. – 31. 1. 2015)
- Trendy v didaktice biologie – Praha, Česká republika (2. – 3. 10. 2014)
- XXII. ročník konference ČAPV – Olomouc, Česká republika (8. – 10. 9. 2014)
- 21st Conference on Learning – New York, USA (14. – 17. 7. 2014)
- 4th International Symposium Education, Research and Development – Burgas, Bulharsko (4. – 8. 9. 2013)
- VIII. ročník konference EDUCO – Tatranská Štrba, Slovensko (22. – 23. 3. 2013)
Zahraniční stáže a pobyty
- ESERA Summer School 2021, Poznań, Polsko (5. - 9. 7. 2021, on-line) – staff member – mentor
- ESERA Virtual Doctoral Network (29. 6. – 4. 7. 2020, on-line) – staff member – mentor
- Memorial University of Newfoundland and Labrador, St. John’s, NL, Kanada (22. – 30. 9. 2019)
- ESERA Summer School 2019, Crete, Řecko (4. - 9. 6. 2019) – staff member – mentor
- Erasmus+ Staff: Adam Mickiewicz University, Poznań, Polsko (13. – 17. 5. 2019)
- University of Colorado, Boulder, CO, USA (26. 9. – 8. 10. 2018)
- ESERA Summer School 2018, Jyväskylä, Finsko (25. 6. – 1. 7. 2018) – staff member – mentor
- Erasmus+ Staff: University of Copenhagen, Department of Science Education, Kodaň, Dánsko (7. – 11. 5. 2018)
- University of Copenhagen, Department of Science Education, Kodaň, Dánsko (2. – 17. 11. 2016)
- University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland (FHNW), Basilej, Švýcarsko (25. – 29. 4. 2016)
- Armstrong State University, Savannah, GA, USA (15. – 26. 9. 2015)
- Erasmus+ Staff: Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca, Španělsko (21. – 25. 4. 2015)
- University of Copenhagen, Department of Science Education, Kodaň, Dánsko (10. – 17. 1. 2015)
- ESERA Summer School 2014, Cappadokia, Turecko (24. – 30. 8. 2014)
- University of Copenhagen, Department of Science Education, Kodaň, Dánsko (26. 4. – 9. 5. 2014)
- Erasmus Teacher Exchange Program: Lithuanian University of Educational Sciences, Vilnius, Litva (18. 11. – 18. 12. 2013)
- ASSIST-ME workshop „Formative Assessment and Inquiry-Based Scientific Education in Science, Technology and Mathematics“ – Berlín, Německo (23. – 24. 8. 2013)
- setkání v rámci projektu ASSIST-ME:
- Kodaň, Dánsko (3. – 4. 11. 2016); Londýn, Velká Británie (4. – 5. 2. 2016); Helsinki, Finsko (30. – 31. 8. 2015); Berlín, Německo (15. – 16. 6. 2015); Kodaň, Dánsko (14. – 16. 1. 2015); Senohraby, Česká republika (26. – 27. 9. 2014); Kappel am Albis, Švýcarsko (26. – 28. 6. 2014); Berlín, Německo (23. – 24. 8. 2013)
Aktuálně vedené bakalářské práce
Užití komiksových příběhů ve výuce přírodopisu (Filip Bajer)
Využití práce s textem ve výuce přírodopisu (Yvona Hubocká)
Jednoduché přírodovědné experimenty a pokusy v mateřské škole (Diana Jíšová – MŠk)
Obhájené bakalářské práce
Pojetí sexuální výchovy ve školních vzdělávacích programech vybraných základních škol a gymnázií (Štěpán Honzík, obhájeno 2021)
Porozumění žáků ilustracím v učebnicích přírodopisu a biologie (Marcela Hrůzová, obhájeno 2021)
Metoda CLIL ve výuce přírodopisu - návrh materiálů propojujících výuku anglického jazyka a přírodopisu (Natálie Hartlová, obhájeno 2020)
Metoda CLIL v přírodopisu – návrh materiálů propojujících výuku německého jazyka a přírodopisu (Tereza Hašková, obhájeno 2020)
Porozumění a postoj studentů učitelství k ilustracím v učebnicích přírodopisu a biologie (Eva Zíková, obhájeno 2020)
Kresba jako prostředek k zjištění znalostí žáků základní školy o stavbě lidského těla (Hana Čurdová, obhájeno 2019)
Kresba jako prostředek k zjištění znalostí studentů učitelství o stavbě lidského těla (Gabriela Nováková, obhájeno 2019)
Postoje žáků základní školy k vybraným tématům z biologie člověka (Bedřich Pospíchal, obhájeno 2019)
Badatelské dovednosti žáků při výuce biologie na vybraných školách na Českobudějovicku (Kateřina Martincová, obhájeno 2017)
Hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na Táborsku (Magdaléna Cihlářová, obhájeno 2016)
Hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na Strakonicku (Magdalena Chadová, obhájeno 2016)
Hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na Třebíčsku a Znojemsku (Martina Klimešová, obhájeno 2016)
Hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na Českokrumlovsku (Jana Strapková, obhájeno 2016)
Způsoby evaluace ve výuce přírodopisu a biologie na Prachaticku (Lucie Miesbauerová, obhájeno 2015)
Hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na Českobudějovicku (Jana Vomáčková, obhájeno 2015)
Aktuálně vedené závěrečné práce v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Zpracování vybraných témat z přírodovědy metodou CLIL (Mgr. Jana Lišková)
Přístupy učitelů z vybraných základních škol ke školnímu hodnocení (Ing. Zdeňka Dudová)
Obhájené závěrečné práce v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
„Chemie pro doma“ – zprostředkování učiva chemie s důrazem na jeho praktické využití (Ing. Iva Karlínová, obhájeno 2021; Cena děkanky PF JU za mimořádně zdařilé kvalifikační práce v roce 2020)
„Seznamte se s uhlovodíky“ – soubor úloh a aktivit prezentujících učivo uhlovodíků netradičním způsobem (Ing. Dana Šrámková, obhájeno 2021)
Ochrana velkých šelem v České republice – výukový program pro žáky základní školy (Ing. Adéla Vaňková, obhájeno 2021)
„Mysli globálně, jednej lokálně“ – vzdělávací projekt pro žáky 2. stupně základní školy s důrazem na ochranu přírody (Ing. Stanislav Němec, obhájeno 2021)
Popularizace vědy – Proč zkoumáme klíšťata? (Mgr. Tereza Pospíšilová, obhájeno 2020)
Využití deskových her ve výuce přírodopisu na základní škole (Mgr. Michaela Sopko, obhájeno 2020)
Způsoby motivace žáků v hodinách matematiky na druhém stupni základní školy (Ing. Jaromíra Vojáčková, obhájeno 2020)
Problematika šikany na základní škole z pohledu žáků a učitelů (Ing. Michaela Živná, obhájeno 2020)
Hry a soutěže v prvouce (Mgr. Radka Zdrhová, obhájeno 2017)
Aktuálně vedené diplomové práce
Didaktické materiály podporující učivo o sudokopytnících a lichokopytnících na 2. stupni základní školy (Petra Fesslová)
Výukový program představující žákům 2. stupně základní školy činnosti spojené s rybničním hospodářstvím (Simona Čermáková)
Mezipředmětové úlohy s využitím laboratorních systémů v učivu biologie člověka na 2. stupni základní školy (Tereza Hašková)
Představy žáků základní školy spojené s obsahem učiva o virech a způsobech přenosu virové infekce vyjádřené prostřednictvím slovního popisu a nákresem (Eva Zíková)
Vliv užití metody CLIL ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy na úroveň osvojených znalostí a dovedností (Natálie Hartlová)
Současný stav a potenciální možnosti užití ICT ve výuce biologie člověka na střední škole (David Strnad – PřF JU)
Pohlavní soustava ve výuce biologie člověka na střední škole (Adéla Navrátilová – PřF JU)
Srovnání badatelských a tradičních laboratorních úloh ve výuce genetiky na gymnáziu (Zuzana Obrdlíková – PřF JU)
Obhájené diplomové práce
Využití autorských didaktických pomůcek při výuce vybraných orgánových soustav lidského těla na základní škole (Gabriela Nováková, obhájeno 2021, Ocenění za nejlepší práci v rámci mezinárodní soutěže Studentská inovace praxí - kategorie učební pomůcky)
Kritická místa kurikula ve výuce geologie na základní škole z pohledu učitelů z praxe (Věra Pokorná, obhájeno 2021, Ocenění v rámci soutěže Studentská inovace praxí 2020)
Didaktická transformace při použití schémat a obrázků ve výuce funkční biologie člověka na základní škole (Hana Čurdová, obhájeno 2021)
Kritická místa kurikula ve výuce biologie člověka na základní škole z pohledu učitelů z praxe (Bedřich Pospíchal, obhájeno 2021)
Kresba jako prostředek ke zjištění znalostí žáků o vnitřní a vnější stavbě ryb (Iveta Vašková, obhájeno 2021)
Badatelský deník jako prostředek realizace badatelských úloh ve volitelném přírodopisném semináři (Patrik Hetflajš, obhájeno 2021)
Miskoncepce žáků střední školy o funkční anatomii člověka (Jana Procházková – PřF JU, obhájeno 2021)
Tvořivost žáků při navrhování vlastních experimentů ve výuce přírodopisu (Kateřina Martincová, obhájeno 2020)
Užití metody CLIL pro zpracování vybraných témat z fyziologie člověka na 2. stupni základní školy (Denisa Novotná, obhájeno 2020)
Vrstevnická zpětná vazba při badatelsky orientovaném vyučování přírodopisu na 2. stupni základní školy (Alena Mísařová, obhájeno 2019)
Formativní hodnocení metodou okamžité zpětné vazby ve výuce přírodopisu (Magdaléna Cihlářová, obhájeno 2018, Cena děkanky PF JU za mimořádně zdařilé diplomové a bakalářské práce v roce 2018)
Rozhovor mezi žáky jako metoda vrstevnického hodnocení při badatelských úlohách z biologie člověka v hodinách přírodopisu (Jana Vomáčková, obhájeno 2017)
Badatelsky orientovaná výuka ve fyziologii člověka s využitím školních experimentálních systémů (Vladislava Vomáčková, obhájeno 2016)