odborný asistent
Kancelář: J344
Email: zvacha@pf.jcu.cz
Telefon: 387 773 065
Konzultační hodiny
čtvrtek 10 00 – 11:30 V jiném termínu dle předchozí dohody.
2005 – 2010 magisterské studium, Pedagogická fakulta JU, učitelství přírodopis - zeměpis pro druhý stupeň ZŠ
2012 – 2016 doktorské studium, Pedagogická fakulta JU, Pedagogická fakulta UK – obor Vzdělávání v biologii
2011 – 2016 lektor na PF JU
Od roku 2016 působí jako odborný asistent na PF JU
Monografie
RYPLOVÁ, R., CHMELOVÁ, Š., VÁCHA, Z. (2019). Školní zahrady ve výuce. Epika. 116. s. ISBN 978-80-7608-027-0
Příspěvky v odborných časopisech a na WoS
VÁCHA, Z., PETR, J. (2013). Inquiry based education at primary school throught school gardens. Journal of International Scientific Publications: Education Alternatives, vol. 11, part 2, p. 11.
Ostatní příspěvky
VÁCHA, Z. (2021). Popularita přírodopisu v jednotlivých ročnících základních škol. Sborník medzinárodnej konferencie EDUCO, Nitra. 5 s
POKORNÝ J., RYPLOVÁ R., JIRKA, V. HESSLEROVÁ, P., VÁCHA, Z. (2021). Slunce - voda - rostliny - místní klima. Vzdělávací metodika pro městské úřady. In: J. Rožnovský, T. Litschmann (Eds.) Hospodaření s vodou v krajině. Sborník příspěvků z konference 14. – 15. 9. 2021 v Třeboni, vydal Český hydrometeorologický ústav 2021, ISBN 978-80-7653-021-8
VÁCHA, Z. (2020). Rozvoj kognitivních a afektivních cílů výuky v různých výukových prostředích. In: Vojíř K. a Pavlasová L. (Eds.): Trendy v didaktice biologie. Sborník abstraktů z konference 24. - 25. 9. 2020. UK Praha. p. 62.
VÁCHA, Z., POKORNÝ, J., RYPLOVÁ, R. (2019). The effect of project-based teaching on understanding of environmental importance of evapotranspiration. In: Rusek M. a Vojíř K. (Eds.): Project - based education in science education. Sborník abstraktů z konference 7. - 8. 11. 2019, UK Praha, p. 55.
VÁCHA, Z., RICHTEROVÁ, M. (2019). Výuka pěstitelských prací na primárním stupni základních škol. Sborník z konference Prostor pro primární a preprimární pedagogy. Technická univerzita Liberec. 6. s.
RYPLOVÁ, R., CHMELOVÁ, Š., VÁCHA, Z., PROCHÁZKA, M., VANĚČKOVÁ, O. (2018). A survey of High School Students’ Attitudes to Agriculture and Garden Education Scientific Text Comprehension Ability of the First Grade Pre-service Science Teachers In: Čtrnáctová H., Nesměrák K., Teplá M. (ed.). DidSci Plus – Research in Didactics of Science PLUS, Proceedings of the International Conference, Charles University – Faculty of Science Prague, 25th-27th June 2018. ISBN 978-80-7444-065-6
RYPLOVÁ, R., CHMELOVÁ, Š., VÁCHA, Z., PROCHÁZKA, M., VANĚČKOVÁ, O. (2018). Přínosy výuky na školní zahradě z pohledu středoškolského učitele. TRENDY V DIDAKTICE BIOLOGIE- SBORNÍK ABSTRAKTŮ. Praha 2018. ISBN 978-80-7603-001-5
VÁCHA, Z., BOLEK, J. (2018). Faktory ovlivňující oblíbenost přírodopisu na 2. stupni základních škol. Sborník XIII. medzinárodnej konferencie EDUCO, Tatranská Štrba (1. - 2. 2. 2018). 6 s.
VÁCHA, Z., CHMELOVÁ, Š., RYPLOVÁ, R. (2018). Projekt Edugard – zahradní pedagogika v praxi. Sborník XIII. medzinárodnej konferencie EDUCO, Tatranská Štrba (1. - 2. 2. 2018). 6 s.
VÁCHA, Z. (2017). School garden as a learning environment. In: Rusek M. a Vojíř K. (Eds.): Project - based education in science education. Sborník abstraktů z konference 2. - 3. 11. 2017, UK Praha, p. 47.
VÁCHA, Z. (2017). Žákovská oblíbenost přírodovědy, přírodopisu a biologie. Sborník XII. medzinárodnej konferencie EDUCO, Tatranská Štrba (23.- 25. 3. 2017), str. 133 - 138.
VÁCHA, Z. (2016). Badatelsky orientované vyučování v primárním přírodovědném vzdělávání s využitím modelového prostředí školních zahrad - monitoring reality a sondy možností. Disertační práce. Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v českých Budějovicích. 152 s.
VÁCHA, Z. (2016). Vliv terénní výuky na znalost přírodnin u žáků prvního stupně základních škol. In: Pavlasová L. (Ed.): Trendy v didaktice biologie.Sborník abstraktů z konference 22. - 23. září 2016, p. 51.
VÁCHA, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice v prostředí primárního stupně základních škol pohledem vysokoškolských studentek. Sborník X. medzinárodnej konferencie EDUCO, Tatranská Štrba (30.-31.1.2015), str. 93 - 98.
VÁCHA, Z. (2014). Školní zahrada jako moderní výukový nástroj. In: Pavlasová L. (Ed.): Trendy v didaktice biologie. Sborník abstraktů z konference 2. - 3. října 2014, p. 51.
VÁCHA, Z. (2013). Didaktika přírodovědy a badatelsky orientované vyučování. Sborník VIII. medzinárodnej konferencie EDUCO, Tatranská Štrba(22.-23.3.2013), str. 24-32.
VÁCHA, Z. (2013). Badatelsky orientované vyučování v modelovém prostředí školních zahrad - návrh výzkumného projektu. Sborník Študentské fórum XIII. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, s. 37-51.
Didaktika přírodovědy, přírodopisu a biologie
Terénní výuka s důrazem na prostředí školních zahrad
Aktuálně řešené projekty:
Erasmus+ Education for Plant Literacy (2022 - 2024) - člen řešitelského týmu
TAČR TL05000150: Biomasa v trvale udržitelné krajině: digitální platforma pro výuku fotosyntézy ve vodě a na souši k poznání úlohy rostlin v krajině - člen řešitelského týmu
Projekty a granty řešené v nedávné minulosti:
GAJU 123/2019/S Procesní a obsahové inovace vzdělávání v biologii a fyzice - člen řešitelského týmu
EDUGARD Interreg AT-CZ (2016 – 2019) – hlavní řešitel za JU
GAJU 118/2016/S Procesní a obsahové inovace vzdělávání v biologii (2016 – 2018) - člen řešitelského týmu
GA JU 078/2013/S Badatelsky orientované vzdělávání v biologii se zřetelem k teorii didaktického pochopení obsahu a akcentům soudobé biologie (2013-2015) - člen řešitelského týmu
IP14 29/PF Inovace biotopu přírodní jezírko (2014) - hlavní řešitel
IRP12 6/PF Modernizace technického zázemí výukové a experimentální fakultní zahrady (2012) - hlavní řešitel
Škola BOV (2010 - 2012) - člen řešitelského týmu
GA JU 0265/210/S Badatelsky orientované vyučování přírodopisu a biologie: monitoring reality a sondy možností (2010 – 2012) - člen řešitelského týmu
Zahraniční stáže