PhDr. Zbyněk Vácha, Ph.D.

PhDr. Zbyněk Vácha, Ph.D.

odborný asistent

Kancelář: J344
Email: zvacha@pf.jcu.cz
Telefon: 387 773 065

Konzultační hodiny

čtvrtek 10 00 – 11:30 V jiném termínu dle předchozí dohody.

  • Cvičení z chovatelství (CHZ05)
  • Člověk a jeho svět - živá a neživá příroda (CASP1, PCSR1)
  • Didaktika přírodovědných předmětů (UDPP1, UDPP2)
  • Didaktika učení o přírodě (DPRP)
  • Environmentální výchova v mateřské škole (MENVB, MENVK)
  • Kurz pěstitelství a zahradnictví (CHZ08)
  • Oborové a předmětové didaktiky (ODCŽ1, ODCŽ2)
  • Pěstitelské práce s didaktikou (PESP1, PESP2)
  • Přírodovědný kurz (PRKP)
  • Terénní cvičení z ekologie (EKO03)
  • Terénní cvičení ze zoologie (ZOO07)
  • Základy zahradnictví (CHZ04, CHZ06)

2005 – 2010 magisterské studium, Pedagogická fakulta JU, učitelství přírodopis - zeměpis pro druhý stupeň ZŠ

2012 – 2016 doktorské studium, Pedagogická fakulta JU, Pedagogická fakulta UK – obor Vzdělávání v biologii

2011 – 2016 lektor na PF JU

Od roku 2016 působí jako odborný asistent na PF JU

Monografie

RYPLOVÁ, R., CHMELOVÁ, Š., VÁCHA, Z. (2019). Školní zahrady ve výuce. Epika. 116. s. ISBN 978-80-7608-027-0

 

Příspěvky v odborných časopisech a na WoS

VÁCHA, Z., RYPLOVÁ, R. & VALVODOVÁ, E. (2021). Pěstitelská gramotnost – sonda znalostí u žáků na druhém stupni základních škol. Envigogika, 16(1), 1-19. DOI: 10.14712/18023061.615

VÁCHA, Z., & DITRICH, T. (2021). Vliv terénní výuky na dosahování kognitivních a afektivních cílů u žáků na primárním stupni základních škol. e-Pedagogium21(1), 54-66. doi: 10.5507/epd.2020.021

VÁCHA, Z., & BOHDALOVÁ, M. (2021). Analýza didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol. e-Pedagogium21(1), 36-53. doi: 10.5507/epd.2021.004

VÁCHA, Z., POKORNÝ, J., RYPLOVÁ, R. (2020). Efekt výuky s badatelskými prvky na pochopení ekologického významu evapotranspirace. In: Rusek M. a Vojíř K. (Eds.): Project - based education in science education. Sborník z konference 7. - 8. 11. 2019, UK Praha, 9 s.

VÁCHA, Z., CHMELOVÁ, Š., RYPLOVÁ, R. (2019). Zahradní pedagogika v krajích česko-rakouského pohraničí. E-pedagogium. 14 s. 

CHMELOVÁ, Š., RYPLOVÁ, R., VÁCHA, Z., VANĚČKOVÁ, O., PROCHÁZKA, M. (2019). Zahrady středních škol a jejich potenciál pro environmentální výchovu. Envigogika. 16. s. 

VÁCHA, Z.  (2019). Vliv výukového prostředí na osvojování kognitivních a afektivních cílů výuky žáky na primárním stupni základních škol. In: Rusek M. a Vojíř K. (Eds.): Project - based education in science education. Sborník z konference 2. - 3. 11. 2017, UK Praha, 7 s. 

VÁCHA, Z., ROKOS, L. (2017). Integrated science and biology education as viewed by Czech university students and their attitude to inquiry - based scientific education. The New Educational Review. 11 s.

VÁCHA, Z., DITRICH, T. (2016). Efektivita badatelsky orientovaného vyučování na primárním stupni základních škol v přírodovědném vzdělávání v České republice s využitím prostředí školních zahrad. Scientia in educatione. 15 s.

VÁCHA, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na prvním stupni základních škol. Scientia in educatione. 11 s.

VÁCHA, Z., PETR, J. (2013). Inquiry based education at primary school throught school gardens. Journal of International Scientific Publications: Education Alternatives, vol. 11, part 2, p. 11.

 

Ostatní příspěvky

VÁCHA, Z. (2021). Popularita přírodopisu v jednotlivých ročnících základních škol. Sborník medzinárodnej konferencie EDUCO, Nitra. 5 s

POKORNÝ J., RYPLOVÁ R., JIRKA, V. HESSLEROVÁ, P., VÁCHA, Z. (2021). Slunce - voda - rostliny - místní klima. Vzdělávací metodika pro městské úřady. In: J. Rožnovský, T. Litschmann (Eds.) Hospodaření s vodou v krajině. Sborník příspěvků z konference 14. – 15. 9. 2021 v Třeboni, vydal Český hydrometeorologický ústav 2021, ISBN 978-80-7653-021-8

VÁCHA, Z. (2020). Rozvoj kognitivních a afektivních cílů výuky v různých výukových prostředích. In: Vojíř K. a Pavlasová L. (Eds.): Trendy v didaktice biologie. Sborník abstraktů z konference 24. - 25. 9. 2020. UK Praha. p. 62.

VÁCHA, Z., CHMELOVÁ, Š., RYPLOVÁ, R. a kol. (2019). Zahradní pedagogika – česko-rakouský vzdělávací rámec. Natur im Garten, Tulln, Rakousko, 459 s.

VÁCHA, Z., POKORNÝ, J., RYPLOVÁ, R. (2019). The effect of project-based teaching on understanding of environmental importance of evapotranspiration. In: Rusek M. a Vojíř K. (Eds.): Project - based education in science education. Sborník abstraktů z konference 7. - 8. 11. 2019, UK Praha, p. 55.

VÁCHA, Z., RICHTEROVÁ, M. (2019). Výuka pěstitelských prací na primárním stupni základních škol. Sborník z konference Prostor pro primární a preprimární pedagogy. Technická univerzita Liberec. 6. s.

CHMELOVÁ, Š., RYPLOVÁ, R., VÁCHA, Z., VANĚČKOVÁ, O., PROCHÁZKA, M. (2018). Hodnocení vybavení středních škol z hlediska realizace výuky přírodovědných disciplín v rámci zahradní pedagogiky, Mezinárodní konference DiDSciPlus 2018, PřF UK Praha, 25.6. – 27.6.2018, 121 – 128

RYPLOVÁ, R., CHMELOVÁ, S., VÁCHA, Z., VANĚČKOVÁ, O., PROCHÁZKA, M. (2018). Garden education - a way to improve high school students‘ agricultural literacy? Mezinárodní konference DiDSciPlus 2018, PřF UK Praha, 25.6. – 27.6.2018, 337 – 344.

RYPLOVÁ, R., CHMELOVÁ, Š., VÁCHA, Z., PROCHÁZKA, M., VANĚČKOVÁ, O. (2018). A survey of High School Students’ Attitudes to Agriculture and Garden Education Scientific Text Comprehension Ability of the First Grade Pre-service Science Teachers In: Čtrnáctová H., Nesměrák K.,  Teplá M. (ed.). DidSci Plus – Research in Didactics of Science PLUS, Proceedings of the International Conference, Charles University – Faculty of Science Prague, 25th-27th June 2018. ISBN 978-80-7444-065-6

RYPLOVÁ, R., CHMELOVÁ, Š., VÁCHA, Z., PROCHÁZKA, M., VANĚČKOVÁ, O. (2018). Přínosy výuky na školní zahradě z pohledu středoškolského učitele. TRENDY V DIDAKTICE BIOLOGIE- SBORNÍK ABSTRAKTŮ. Praha 2018. ISBN 978-80-7603-001-5

VÁCHA, Z., BOLEK, J. (2018). Faktory ovlivňující oblíbenost přírodopisu na 2. stupni základních škol. Sborník XIII. medzinárodnej konferencie EDUCO, Tatranská Štrba (1. - 2. 2. 2018). 6 s.

VÁCHA, Z., CHMELOVÁ, Š., RYPLOVÁ, R. (2018). Projekt Edugard – zahradní pedagogika v praxi. Sborník XIII. medzinárodnej konferencie EDUCO, Tatranská Štrba (1. - 2. 2. 2018). 6 s.

VÁCHA, Z. (2017). School garden as a learning environment. In: Rusek M. a Vojíř K. (Eds.): Project - based education in science education. Sborník abstraktů z konference 2. - 3. 11. 2017, UK Praha, p. 47.

VÁCHA, Z. (2017). Žákovská oblíbenost přírodovědy, přírodopisu a biologie. Sborník XII. medzinárodnej konferencie EDUCO, Tatranská Štrba (23.- 25. 3. 2017), str. 133 - 138.

VÁCHA, Z. (2016). Badatelsky orientované vyučování v primárním přírodovědném vzdělávání s využitím modelového prostředí školních zahrad - monitoring reality a sondy možností. Disertační práce. Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v českých Budějovicích. 152 s.

VÁCHA, Z. (2016). Vliv terénní výuky na znalost přírodnin u žáků prvního stupně základních škol. In: Pavlasová L. (Ed.): Trendy v didaktice biologie.Sborník abstraktů z konference 22. - 23. září 2016, p. 51.

VÁCHA, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice v prostředí primárního stupně základních škol pohledem vysokoškolských studentek. Sborník X. medzinárodnej konferencie EDUCO, Tatranská Štrba (30.-31.1.2015), str. 93 - 98.

VÁCHA, Z. (2014). Školní zahrada jako moderní výukový nástroj. In: Pavlasová L. (Ed.): Trendy v didaktice biologie. Sborník abstraktů z konference 2. - 3. října 2014, p. 51.

VÁCHA, Z. (2013). Didaktika přírodovědy a badatelsky orientované vyučování. Sborník VIII. medzinárodnej konferencie EDUCO, Tatranská Štrba(22.-23.3.2013), str. 24-32.

VÁCHA, Z. (2013). Badatelsky orientované vyučování v modelovém prostředí školních zahrad - návrh výzkumného projektu. Sborník Študentské fórum XIII. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, s. 37-51.

Didaktika přírodovědy, přírodopisu a biologie

Terénní výuka s důrazem na prostředí školních zahrad

 

Aktuálně řešené projekty:

Erasmus+ Education for Plant Literacy (2022 - 2024) - člen řešitelského týmu

TAČR TL05000150: Biomasa v trvale udržitelné krajině: digitální platforma pro výuku fotosyntézy ve vodě a na souši k poznání úlohy rostlin v krajině - člen řešitelského týmu

Projekty a granty řešené v nedávné minulosti:

TAČR TL 01000294 Sluneční energie, voda v krajině, vegetace: nová metodika vzdělávání pracovníků městských úřadů a inovace školní výuky k tématu efektu hospodářských zásahů na regionální klima. – člen řešitelského týmu

GAJU 123/2019/S Procesní a obsahové inovace vzdělávání v biologii a fyzice  - člen řešitelského týmu

EDUGARD  Interreg AT-CZ (2016 – 2019) – hlavní řešitel za JU

GAJU 118/2016/S Procesní a obsahové inovace vzdělávání v biologii (2016 – 2018) - člen řešitelského týmu

GA JU 078/2013/S Badatelsky orientované vzdělávání v biologii se zřetelem k teorii didaktického pochopení obsahu a akcentům soudobé biologie (2013-2015)  - člen řešitelského týmu

IP14 29/PF Inovace biotopu přírodní jezírko (2014) - hlavní řešitel

IRP12 6/PF Modernizace technického zázemí výukové a experimentální fakultní zahrady (2012) - hlavní řešitel

Škola BOV (2010 - 2012) - člen řešitelského týmu

GA JU 0265/210/S Badatelsky orientované vyučování přírodopisu a biologie: monitoring reality a sondy možností (2010 – 2012) - člen řešitelského týmu

 

Zahraniční stáže

  • University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland (FHNW), Basilej, Švýcarsko (25. – 29. 4. 2016)
  • Melcombe Primary School a Herne Hill School, Londýn, Velká Británie (20. - 25. 5. 2015)
  • Universidad de Castilla la Mancha, Fac. Educación de Cuenca, Cuenca, Španělsko (21.4. - 25.4. 2015)
  • Universidade de Santiago de Compostela, Didáctica de las Ciencias Experimentales, Santiago de Compostela, Španělsko (1.11. - 5.12. 2014)
  • Lithuanian University of EducationaI Sciences, Faculty of Science and Technology: Department of Biology and Department of Natural Science, Mathematics and Technology Didactics, Vilnius, Litva (4. 10. - 6. 12. 2013)
  • didaktika přírodopisu
  • badatelsky orientované vyučování
  • výuka v terénu
  • didaktika přírodovědy
  • didaktika přírodopisu
  • badatelsky orientované vyučování
  • výuka v terénu