Štěpánka Chmelová

Ing. Štěpánka Chmelová, Ph.D.

Odborná asistentka

Kancelář: J311b
Email: chmel@pf.jcu.cz
Telefon: 387773013

Konzultační hodiny

LS 2021/2022  čtvrtek 10:00 - 11:00 hod.

  • Člověk a jeho svět I - neživá příroda a metodika přírodovědných pokusů (8CS1)
  • Člověk a jeho svět I (PCSR1)
  • Didaktika výuky  v terénu (8DT)
  • Pedagogická praxe pro studenty programu Učitelství pro 1. stupeň základních škol (PXNP, PXVP)
  • Pěstitelské práce I (8P1)
  • Pěstitelské práce s didaktikou II (8P2)
  • Školní zahrada ve výuce (SZV)
  • Úvod do studia přírodopisu na VŠ (7UP)
  • Vybrané kapitoly z pěstitelství (8KP)
  • Základy chovatelství a zahradnictví I, II (7CHZ1, 7CHZ2)
  • Základy pedologie, hydrologie a klimatologie (7PHK)

1994-1999   Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích,  Zemědělská fakulta - magisterský studijní program Všeobecné zemědělství, specializace Tvorba a ochrana  zemědělské krajiny

1999-2003   Jihočeská univerzita v Českých  Budějovicích, Zemědělská fakulta - katedra chemie,  doktorský studijní program Zemědělská chemie

2000-2002   Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta  - Doplňkové pedagogické studium pro učitele odborných předmětů  na 2. st. ZŠ a SŠ

2002 až současnost - odborná asistentka katedry biologie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích

 

Členka Vědecké rady nakladatelství PF JU

Monografie:

RYPLOVÁ, R., CHMELOVÁ, Š., VÁCHA, Z. (2019). Školní zahrady ve výuce.  Jindřichův Hradec: Epika, 116 s. ISBN 978-80-7608-027-0.

 

Kapitola v monografii:

DADÁKOVÁ E., CHMELOVÁ, Š. (2017). Flavonoidy – významné rostlinné antioxidanty. In: Pešek M. a kol.: Dietární antioxidanty v praxi. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, České Budějovice, s. 73-88. ISBN 978-80-7394-681- 4

 

Skripta:

CHMELOVÁ, Š. (2010). Pěstitelství na ZŠ I. Didaktika výuky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, České Budějovice, 115 s. ISBN 978-80-7394-221-2

 

Články v odborných časopisech:

CHMELOVÁ, Š. (2021).  Jak učitelé využívají venkovní prostředí pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Pedagogická orientace, 31 (2), s. 178-200.

VÁCHA, Z., CHMELOVÁ, Š., & RYPLOVÁ, R. (2019). Zahradní pedagogika v krajích česko-rakouského pohraničí. e-Pedagogium, 19(1), 37-49.

CHMELOVÁ  Š., RYPLOVÁ  R., VÁCHA  Z., VANĚČKOVÁ O. & PROCHÁZKA  M. (2019). School gardens and their potential for environmental education. Envigogika, 14(1).

DADÁKOVÁ, E., VRCHOTOVÁ N., CHMELOVÁ Š., ŠERÁ B. (2011). The stability of rutin and chlorogenic acid during the processing of black elder (Sambucus nigra) inflorescence. Acta Alimentaria. Vol. 40 (3), pp. 327-334. ISSN 0139-3006

CHMELOVÁ, Š., MÁCHOVÁ, P. (2010). Výskyt aktinomycetové obecné strupovitosti na vybraných odrůdách. Úroda 1/2010, str. 37-39.

CHMELOVÁ, Š., TŘÍSKA, J., RŮŽIČKOVÁ, K., KALAČ, P. (2009). Determination of aliphatic aldehydes in maize and grass silages using on-fibre derivatisation with O-(2,3,4,5,6-pentafluoro)- benzylhydroxylamine. Anim. Feed Sci. Technol. 152 (1-2), 152-160. ISSN: 0377-8401

CHMELOVÁ, Š., TŘÍSKA, J., RŮŽIČKOVÁ, K., KALAČ, P. (2008). Stanovení těkavých látek v travních a kukuřičných silážích pomocí SPME a GC-MS. Chemické listy 102, 1138-1144. ISSN 0009-2770

DADÁKOVÁ, E., VRCHOTOVÁ, N., CHMELOVÁ, Š. (2008). Květenství bezu černého - Bohatý zdroj rutinu a chlorogenové kyseliny. Léčivé rostliny 2/2008, str. 56-57.

STEIDLOVÁ, Š., KALAČ, P. (2004). The effects of lactic acid bacteria inoculants and formic acid on the formation of biogenic amines in grass silages. Arch. Anim. Nutr., 58 (3): 245-254.

STEIDLOVÁ, Š., KALAČ, P. (2003). The effects of using lactic acid bacteria inoculants in maize silage on the formation of biogenic amines. In: Simon, O. (ed.): Archives of Animal Nutrition. Archiv für Tierernährung, 57 (5): 359-368, Taylor & Francis Ltd. ISSN 0003-942X.

STEIDLOVÁ, Š., KALAČ, P. (2002). Levels of biogenic amines in maize silages. Animal feed science and technology 9(102), 197 - 205.

KALAČ, P., ŠPIČKA, J., KŘÍŽEK, M., STEIDLOVÁ, Š., PELIKÁNOVÁ, T. (1999). Concentration of seven biogenic amines in sauerkraut. Food Chem., 67, 275 - 280.

 

Ostatní publikace:

VÁCHA, Z., CHMELOVÁ, Š., RYPLOVÁ, R. a kol. (2019). Zahradní pedagogika – česko-rakouský vzdělávací rámec. Natur im Garten, Tulln, Rakousko, 459 s.

CHMELOVÁ, Š.,  RYPLOVÁ, R., VÁCHA, Z., VANĚČKOVÁ, O., PROCHÁZKA, M. (2018). Hodnocení vybavení středních škol z hlediska realizace výuky přírodovědných disciplín v rámci zahradní pedagogiky. In: Čtrnáctová H., Nesměrák K.,  Teplá M. (ed.). DidSci Plus – Research in Didactics of Science PLUS, Proceedings of the International Conference, Charles University – Faculty of Science Prague, 25th-27th June 2018,  s. 121-127. ISBN 978-80-7444-065-6

RYPLOVÁ, R., CHMELOVÁ, Š., VÁCHA, Z., PROCHÁZKA, M., VANĚČKOVÁ, O. (2018). A survey of High School Students’ Attitudes to Agriculture and Garden Education Scientific Text Comprehension Ability of the First Grade Pre-service Science Teachers In: Čtrnáctová H., Nesměrák K.,  Teplá M. (ed.). DidSci Plus – Research in Didactics of Science PLUS, Proceedings of the International Conference, Charles University – Faculty of Science Prague, 25th-27th June 2018,  s. 337-343 . ISBN 978-80-7444-065-6

RYPLOVÁ, R., CHMELOVÁ, Š., VÁCHA, Z., PROCHÁZKA, M., VANĚČKOVÁ, O. (2018). Přínosy výuky na školní zahradě z pohledu středoškolského učitele. TRENDY V DIDAKTICE BIOLOGIE - SBORNÍK ABSTRAKTŮ. Praha 2018. ISBN 978-80-7603-001-5

VÁCHA, Z., CHMELOVÁ, Š., RYPLOVÁ, R. (2018). Projekt Edugard – zahradní pedagogika v praxi. Sborník XIII. medzinárodnej konferencie EDUCO, Tatranská Štrba (1. - 2. 2. 2018). 6 s.

CHMELOVÁ, Š. (2016). Zvyšování experimentální dovednosti studentů učitelství primární školy a učitelství přírodopisu na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. In.: Prokša, M., Drozdíková A. (ed.) Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie 1.-3. jún 2016, Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta Bratislava, s. 81-85. ISBN 978-80-223-4175-2

CHMELOVÁ, Š. (2016). Zvyšování experimentální dovednosti studentů učitelství primární školy a učitelství přírodopisu na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. In.: Prokša, M., Held, L., Drozdíková A. (ed.) Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní. Zborník abstraktov z medzinárodnej vedeckej konferencie 1.-3. jún 2016, Katedra didaktiky prírodných ved, psychológie a pedagogiky v Bratislave, Bratislava, s. 37. ISBN 978-80-8082-954-4

CHMELOVÁ, Š. (2010). Aldehydes in maize and grass silages. 14th International Symposium of Forage Conservation 17-19th March 2010, MU Brno, 189-191. ISBN 978-80-7375-386-3

CHMELOVÁ, Š., JÍLKOVÁ, P. (2009). Problematika chovatelství v učebnicích základních škol. In: Nogová, M., Reiterová, M. (Eds): Kurikulum a učebnice z pohľadu pedagogického výskumu. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konference, 15.-16. jún 2009 Bratislava. Štátny pedagogický ústav Bratislava a Centrum pedagogického výzkumu PdF MU Brno, s. 164-168. ISBN 978-80-8118-015-6

DADÁKOVÁ, E., VRCHOTOVÁ, N., CHMELOVÁ, Š., ŠERÁ, B. (2007). The content of rutin and total quercetin in representatives of Sambucus genus. In: Habán M., Otepka, P. (ed.): 1st Int. Sci. Conference on Medicinal, Aromatic and Spice Plants, 5.-6. December Nitra 2007, Slovak University of Agriculture in Nitra, s. 205-206. ISBN 978-80-8069-973-4

CHMELOVÁ, Š. (2007). Výuka pěstitelství netradičně. Aktuálne trendy vo vyučovaní přírodovědných predmetov. PrF UK Bratislava 28.-30. máj 2007, s. 97-100. ISBN 978-80-88707-90-5

DADÁKOVÁ, E., VRCHOTOVÁ, N., CHMELOVÁ, Š. (2006). Phenolic compounds of meadowsweat (Filipendula ulmaria (L.) maxim.). Abstract Book Vitamins Pardubice, p. 173. ISBN 80-7194-855-1

DADÁKOVÁ, E., VRCHOTOVÁ, N., CHMELOVÁ, Š. (2006). Determination of rutin, total quercetin, chlorogenic acid and other phenolic compounds in some european medicinal plants. Abstract Book Vitamins Pardubice, p. 80. ISBN 80-7194-855-1

CHMELOVÁ, Š., TŘÍSKA, J., RŮŽIČKOVÁ, K. (2006). Determination of phenolic and terpenic compounds in maize and grass silages using headspace GG-MS. 5th Inter. Symp. Chrom. of Natural Products Lublin (Poland), p. 70.

CHMELOVÁ, Š., TŘÍSKA, J., RŮŽIČKOVÁ, K., KALAČ, P. (2006). Determination of volatile components in silages using solid-phase microextraction (SPME). 12th Int. Symp. Forage Conservation Brno, 249-250. ISBN 80-7305-555-4

DADÁKOVÁ, E., VRCHOTOVÁ,, N., TŘÍSKA, J., CHMELOVÁ, Š. (2005). Stability of main phenolic compounds of elder (Sambucus nigra L.). Abstract Book Vitamins Pardubice, p. 90. ISBN 80-7194-748-5

CHMELOVÁ, Š., TŘÍSKA, J., KALAČ, P., RŮŽIČKOVÁ, K. (2005). Solid-Phase microextraction of volatile components from silages. J. Appl. Biomed. 3 (Suppl. 1), S8.

CHMELOVÁ, Š. (2005). The project of plant cultivation in the garden. In: Zima, M., Boleček, P., Omelka, R. (ed.): Progres v biológii, Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie 4. Biologické dni, s. 265 - 267, Fakulta prírodných vied, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre. Nitra, 8.-9. 9. 2005. ISBN 80-8050-864-X

CHMELOVÁ, Š. (2004). Přírodní zahrady jako "znovuobjevený" trend v ekologické výchově. Sborník konference Přírodovědné a environmentální vzdělávání v mimoškolní výchově Praha, 34-36.

CHMELOVÁ, Š. (2004). Školní zahrada a její význam pro ekologickou výchovu. Int. Coll. Teacher and education for sustainable development Praha, 205-207.

STEIDLOVÁ, Š. (2002). Biogenic amines in farm-scale maize silages. 10th Int. Symp. Forage Conservation 10-12th September 2002, Brno, 160 - 161.

STEIDLOVÁ, Š., KALAČ, P. (2001). Biogennní aminy v travních jetelotravních silážích. Collection of scientific papers, Faculty of agriculture in České Budějovice: series for animal sciences. Vol. 19, 2. 19(2), 4. 153-156. 23002. České Budějovice, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. 1212-558X.

KALAČ, P., STEIDLOVÁ, Š., ŠPIČKA, J. (1999). Některé chemické kvalitativní ukazatele kysaného zelí. Collection of scientific papers, Faculty of agriculture in České Budějovice: series for crop sciences. Vol. 16, 1999, 1. 16(1), 6. 21-26. České Budějovice, JU Zemědělská fakulta. 1212-0731.

 

Výzkumné zaměření:

  • Aplikovaná chemie - Výskyt vybraných bioaktivních látek v užitkových rostlinách (léčivé rostliny, zelenina) a studium faktorů ovlivňujících jejich tvorbu.
  • Didaktika výuky pěstitelských prací, přírodovědy a přírodopisu.
  • Využití školních zahrad v praxi, zahradní pedagogika.

 

Řešené projekty a granty:

TAČR TL05000150: Biomasa v trvale udržitelné krajině: digitální platforma pro výuku fotosyntézy ve vodě a na souši k poznání úlohy rostlin v krajině. (členka řešitelského týmu)

IPUP - Inovace přípravy učitelů pro praxi (2018-2020). (členka řešitelského týmu)

GAJU 123/2019/S Procesní a obsahové inovace vzdělávání v biologii a fyzice.  (členka řešitelského týmu)

Interreg AT-CZ - projekt Edugard ATCZ65 (Education in Plant Growing and Regional Sustainable Development) (2016-2019). (členka řešitelského týmu)

GAJU 118/2016/S Procesní a obsahové inovace vzdělávání v biologii (2016 – 2018). (členka řešitelského týmu)

GA ČR 525/05/2546: Vliv vybraných faktorů na obsah flavonoidů a dalších fenolických látek v některých léčivých rostlinách (2005 – 2007). (členka řešitelského týmu)

GA ČR 525/05/P544: Stanovení a identifikace těkavých látek v silážích (2005 – 2007). (hlavní řešitelka)

 

V rámci CŽV se témata kvalifikačních (závěrečných) prací týkají  hlavně výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - prvouka, přírodověda.

Vedení studentských kvalifikačních prací (bakalářské a diplomové práce) v oblasti pěstitelství (pokusy s pěstováním rostlin, didaktická témata a výuka na školních zahradách), chovatelství, laboratorní analýzy se zaměřením na stanovení vybraných produktů sekundárního metabolismu rostlin, půdní analýzy, chemie životního prostředí, environmentální problematika, didaktika výuky přírodovědy a přírodopisu.

Vedení studentských kvalifikačních prací (bakalářské a diplomové práce) v oblasti pěstitelství (pokusy s pěstováním rostlin, didaktická témata a výuka na školních zahradách), chovatelství, laboratorní analýzy se zaměřením na stanovení vybraných produktů sekundárního metabolismu rostlin, půdní analýzy, chemie životního prostředí, environmentální problematika, didaktika výuky přírodovědy a přírodopisu.