Popis vzdělávacího programu
Pořadové číslo: 10
DOPLŇUJÍCÍ DIDAKTICKÉ STUDIUM NĚMECKÉHO JAZYKA PRO UČITELE
2. STUPNĚ ZŠ A PRO UČITELE SŠ
Doplňujícím didaktickým studiem německého jazyka získává jeho absolvent znalosti
a dovednosti v oblasti oborové didaktiky němčiny. Žádost o akreditaci tohoto vzdělávacího programu vychází z vyhlášky č. 317/2005 Sb., §6b o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
Vzdělávací program je určen v rámci CŽV učitelům, kteří splňují požadavek absolutoria magisterského studijního programu a kteří prokáží znalost německého jazyka na úrovni minimálně C1 SERR pro jazyky – viz Standard doplňujícího didaktického studia.
Program je v souladu s vyhláškou č. 317/2005 Sb. zaměřen na získání znalostí a rozvoj dovedností v oblasti didaktiky německého jazyka jako jazyka cizího pro ZŠ a SŠ. Výuka je vedena v německém jazyce a je zakončena zkouškou. Průběžně je dbáno na rozvoj komunikativní kompetence účastníků kurzu se zvláštním ohledem na rozvoj jejich dovednosti řídit výuku v německém jazyce.
Obsahem programu jsou následující témata:
Didaktika cizích jazyků (předmět, příbuzné vědy), cíle výuky cizích jazyků
Komunikační kompetence jako jeden z cílů výuky cizích jazyků
Přehled metod výuky cizích jazyků
Komunikativní pragmaticky orientovaná metoda a postkomunikativní epocha
Teorie osvojování jazyků
RVP ZV a RVP pro gymnázia, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Evropské jazykové portfolio
Hlavní problémy českých žáků v německé výslovnosti
Práce se slovní zásobou ve výuce
Interference a transfer, bilingvismus
Evropská a česká jazyková politika
Mnohojazyčnost, němčina jako cizí jazyk po angličtině, závěry pro výuku
Základy práce s gramatickým učivem ve výuce
Problematika poslechu s porozuměním
Ústní komunikace ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Čtení s porozuměním, charakteristika
Řečová dovednost psaní, písemný projev jako proces, tvořivé psaní
Didaktické a metodické aspekty reálií, interkulturní kompetence – interkulturní učení
Didaktické hry, písně ve výuce cizího jazyka
Zkoušení a testování
Chyby a jejich oprava
Média ve výuce cizích jazyků
Využití počítačů ve výuce německého jazyka
Hodnocení a analýza učebních souborů pro výukovou praxi
Motivace ve výuce cizích jazyků
Realizace, plánování a analýza výuky, evaluační postupy, organizační formy práce
Didaktika literatury, práce s textem
Projektové vyučování
Dramatická výchova
Práce se strategiemi učení, autonomní učení, Evropské jazykové portfolio
Podpora žáků se specifickými poruchami učení
Program doplňujícího didaktického studia německého jazyka probíhá v prezenční formě.
Program doplňujícího didaktického studia německého jazyka je zaměřen na získávání metodických a didaktických znalostí v oblasti výuky německého jazyka na ZŠ a SŠ. Účastníci programu si osvojí nejen nejnovější teoretické poznatky didaktiky německého jazyka, ale naučí se je též vhodně aplikovat do praxe, a to s přihlédnutím ke konkrétním podmínkám výuky. Absolventi budou umět propojit teorii s praxí, osvojí si všechny základní dovednosti, bez nichž se moderní učitel cizích jazyků neobejde. Po absolvování budou účastníci programu schopni kvalifikovaně vyučovat německý jazyk na ZŠ a SŠ.
Výuka probíhá v šestihodinových blocích po dobu 10 týdnů. V 11. týdnu se koná závěrečná ústní zkouška. Každému z třiceti probíraných tematických okruhů jsou věnovány dvě hodiny výuky a dvě hodiny samostudia. Celková časová dotace na přímou výuku tedy činí 60 vyučovacích hodin.