STUDIUM K ROZŠÍŘENÍ ODBORNÉ KVALIFIKACE UČITELSTVÍ NĚMECKÉHO JAZYKA A LITERATURY NA SŠ
Studiem k rozšíření odborné kvalifikace získává jeho absolvent způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost na střední škole. Žádost o akreditaci tohoto vzdělávacího programu vychází z vyhlášky č. 317/2005 Sb., § 6, odst. 1, písm. a), o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
Vzdělávací program je určen v rámci CŽV učitelům, kteří úspěšně absolvovali studium učitelství německého jazyka a literatury pro druhý stupeň základní školy a kteří si chtějí rozšířit své vzdělání na učitelství pro střední školy.
Přehled jednotlivých předmětů v rozvrhu >
Program je v souladu s vyhláškou č. 317/2005 Sb., § 6, odst. 1, písm. a) zaměřen na rozšíření odborné kvalifikace pedagogů pro výuku německého jazyka ze základní školy na školu střední. Výuka je rozčleněna do čtyř modulů: modulu lingvistického, literárně-vědného, didaktického, kulturně historického a pedagogicko psychologického. Každý modul je zakončen ústní zkouškou, celý program pak komisionální ústní zkouškou. Výuka je vedena u prvních čtyř modulů v německém jazyce, v pátém modulu pak v jazyce českém. Obsah jednotlivých dílčích témat je neustále inovován v závislosti na aktuálním stavu vědeckého poznání.
Náplň jednotlivých modulů:
Modul Morphologie/morfologie (Mgr. Jana Kusová, Ph.D.)
Cíl modulu: Modul Morphologie prohloubí znalosti studujících v oblasti flexe současné němčiny.
Obsah modulu: Přednášky a semináře se soustředí na morfosyntaktickou kategorii slovesného času (vztahy a užití jednotlivých slovesných časů), modalitu, slovesné předpony, konjunktiv I a II, skupinu kolísajících a nepravidelných sloves (aktuální vývoj), výjimečná flektivní paradigmata substantiv, skloňování adjektiv, užití zájmen a obtížných druhů číslovek, celkově na stavbu současné nominální fráze.
Modul Syntax/syntax (Mgr. Jana Hofmannová, Ph.D.)
Cíl modulu: Studující si v modulu Syntax prohloubí znalosti v oblasti větné stavby. Předmět předpokládá základní znalosti syntaxe.
Obsah modulu: Funkční větná perspektiva, tematická posloupnost (František Daneš), teorie mluvních aktů; slovosled, věta jednoduchá, souvětí souřadné a podřadné, děje v časové posloupnosti; zvláštnosti větné stavby, odchylky od pravidelné větné stavby; nominalizace, verbalizace; gerundivum; transformace přímé řeči na nepřímou; celková a částečná negace, speciální případy negace (vícenásobná negace s pozitivním významem, slovesa s negujícím významem, negace předponami a příponami); vývojové tendence v syntaxi současné němčiny (slovesně jmenná spojení, uvolňování z větného rámce).
Modul Lexikologie und Wortbildung/lexikologie a slovotvorba (Mgr. Jana Hofmannová, Ph.D.)
Cíl modulu: Studující si v modulu Lexikologie und Wortbildung prohloubí znalosti ve výstavbě a struktuře německé slovní zásoby s důrazem na současný jazyk. Předmět předpokládá základní znalosti v oblasti lexikologie a slovotvorby.
Obsah modulu: Důležité aspekty vývojových tendencí ve slovní zásobě současné němčiny: neologismy, vliv hovorového jazyka a sociálních skupin na slovní zásobu, jazyk mládeže (Jugendsprache), módní slova (Modewörter); německý jazyk jako pluricentrický jazyk, variety současné němčiny; cizí slova v němčině (se zaměřením na rod a množné číslo); přejatá slova (se zaměřením na přejatá slova z angličtiny a jejich výslovnost v němčině); frazeologie.
Tradiční i netradiční slovotvorné postupy; krácení slov, participiální konstrukce, nejproduktivnější přípony substantiv a adjektiv; univerbizace; serializace; přechylování; antroponyma, toponyma.
Modul Soziolinguistik/sociolingvistika (Mgr. Jana Kusová, Ph.D.)
Cíl modulu: Modul Soziolinguistik zprostředkuje studujícím orientaci v pomezní disciplíně lingvistiky a sociologie. Soustředí se na současný jazyk (němčinu) a jeho sociální/společenskou dimenzi a nabídne studujícím obohacující pohled na jazyk jako komunikační – spojující i rozdělující – prostředek společnosti, který jim ozřejmí možnosti a variabilitu jazyka v moderní mnohovrstevné společnosti.
Obsah modulu: počátky germanistické sociolingvistiky (Bernsteinova teorie deficitu, diferenční hypotéza, vliv příslušnosti k určité sociální vrstvě na používanou formu jazyka); sociolingvistika jako varietní lingvistika (varieta, sociolekt, dialekt, registr, idiolekt, standardní jazyk, norma atd); mimojazykové skutečnosti – jazyk z hlediska sociální vrstvy, věku, skupiny, role a situace; jazyk skupiny v rámci jazykového společenství (pro němčinu např. silný vliv dialektů); jazyk profesní skupiny – Fachsprache.
Modul Sprachgeschichte/dějiny jazyka (Mgr. Jana Kusová, Ph.D.)
Cíl modulu: Cílem modulu Sprachgeschichte je identifikace a pochopení vývojových mezníků a zákonitostí, které výrazně ovlivňují současný fonologický a morfosyntaktický systém německého jazyka.
Obsah modulu: systém vokálů a konsonantů na pozadí historického vývoje, vývoj verbálního systém němčiny (silná – slabá – smíšená slovesa, modální slovesa, „Ablautreihen“ atd.), vývoj systému nominální flexe (pád, číslo, rod).
Cíl modulu: Literárněvědný modul prohloubí znalosti německy psané literatury od počátků do současnosti a rozšíří schopnosti s literárními texty adekvátně pracovat jak při jejich interpretaci a analýze, tak při jejich použití ve výuce. Důraz bude kladen na vlastní rozsáhlou zkušenost s německy psanou literaturou (četba), analýzu (teorie a literárněvědné metody) a na hlubší porozumění historickému kontextu (dějiny literatury jako součást historie).
Obsah modulu:
Cíl modulu: Studium v rámci didaktického modulu je zaměřeno na získávání metodických a didaktických znalostí v oblasti výuky německého jazyka na SŠ. Účastníci kurzu si osvojí nejen nejnovější teoretické poznatky didaktiky německého jazyka, ale naučí se je též vhodně aplikovat do praxe, a to s přihlédnutím ke konkrétním podmínkám výuky. Absolventi budou umět propojit teorii s praxí, osvojí si všechny základní dovednosti, bez nichž se moderní učitel cizích jazyků neobejde. Po absolvování budou účastníci kurzu schopni kvalifikovaně vyučovat německý jazyk na SŠ. Všechny dílčí okruhy z didaktiky německého jazyka jsou zpracovány s ohledem na středoškolskou problematiku.
Obsah modulu:
Didaktika cizích jazyků (předmět, příbuzné vědy), cíle výuky cizích jazyků na střední škole
Komunikační kompetence jako jeden z cílů výuky cizích jazyků
Komunikativní pragmaticky orientovaná metoda a postkomunikativní epocha
Teorie osvojování jazyků
RVP pro střední vzdělávání (RVP G, RVP GSP, RVP SOV, RVP JŠ), Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Evropské jazykové portfolio
Hlavní problémy českých žáků v německé výslovnosti
Práce se slovní zásobou ve výuce
Interference a transfer, bilingvismus
Evropská a česká jazyková politika
Mnohojazyčnost, němčina jako cizí jazyk po angličtině, závěry pro výuku
Základy práce s gramatickým učivem ve výuce
Problematika poslechu s porozuměním
Ústní komunikace ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Čtení s porozuměním, charakteristika
Řečová dovednost psaní, písemný projev jako proces, tvořivé psaní
Didaktické a metodické aspekty reálií, interkulturní kompetence – interkulturní učení
Didaktické hry, písně ve výuce cizího jazyka
Zkoušení a testování
Chyby a jejich oprava
Média ve výuce cizích jazyků
Využití počítačů ve výuce německého jazyka
Hodnocení a analýza učebních souborů pro výukovou praxi
Motivace ve výuce cizích jazyků
Realizace, plánování a analýza výuky, evaluační postupy, organizační formy práce
Didaktika literatury, práce s textem
Projektové vyučování
Dramatická výchova
Práce se strategiemi učení, autonomní učení, Evropské jazykové portfolio
Podpora žáků se specifickými poruchami učení
Modul Aktuelle Entwicklungstrends in den deutschsprachigen Ländern/aktuální vývojové tendence v německy mluvících zemích (Mgr. Jana Kusová, Ph.D.)
Cíl modulu: Cílem modulu Aktuelle Entwicklungstrends in den deutschsprachigen Ländern aktualizace a prohloubení znalostí reálií německy mluvících zemí tak, aby odpovídaly požadavkům výuky na střední škole.
Obsah modulu: politický systém v německy mluvících zemích (vzájemné srovnání a specifika), aktuální hospodářský vývoj, německy mluvící země a jejich působení v internacionálních strukturách; zvláštní pozornost bude věnována aktuálnímu vývoji vzdělávacího systému.
Modul Kultur- und Kunstgeschichte der deutschsprachigen Länder/ dějiny kultury a umění v německy mluvících zemích (Mgr. Jana Kusová, Ph.D.)
Cíl modulu: Cílem modulu Kultur- und Kunstgeschichte der deutschsprachigen Länder je rozšíření znalostí dějin německy mluvících zemí o kulturní a kunsthistorický rozměr, současně si studující rozšíří odbornou slovní zásobu. Pro středoškolskou výuku je možné tyto znalosti úspěšně využít jako motivační prvek, jedná se také o velmi důležité průřezové téma. Výuka se soustředí na nejstarší období – antika až barokní období.
Obsah modulu: antická kultura a památky na území německy mluvících zemí; umění doby karolínské a románské: architektura, Karel Veliký a jeho dvůr, karolinská renesance, Fulda, Cáchy; románská plastika, knižní malba, kovolitectví atd.; umění doby gotické: gotická architektura, svět gotické katedrály, Backsteingotik, středověké město, gotická plastika, vitráž atd.; umění doby renesanční: renesanční architektura, A. Dürer, L. Cranach, M. Schongauer, H. Baldung zv. Grien, A. Altdorfer, M. Grünewald, H. Holbein, B. Spranger, H. v. Aachen atd.; umění doby barokní: barocke Architektur, Familie Dientzenhofer, Jan Blažej Santini Aichel, M.B. Braun, F.M. Brokof, Fischer von Erlach, Balthasar Neumann atd.
Pedagogika SŠ (celkem 25 hod.)
Předmět bude zaměřen na specifika vzdělávání studentů na středních školách. Součástí tohoto předmětu budou témata z obecné didaktiky, sociální pedagogiky a speciální pedagogiky.
Obecná didaktika (15 hod.) – PhDr. Iva Žlábková, Ph.D.
Cílem předmětu je prohloubení znalostí z obecné didaktiky, rozvoj didaktického myšlení,
a dále aktualizovat problematiku a specifikovat ji k tématům středoškolské didaktiky. Počítá se, že posluchači již disponují na základní úrovni vstupními znalostmi z obecné didaktiky ZŠ.
Přehled témat výuky:
Sociální pedagogika (5 hod.) – PhDr. Miroslav Procházka, Ph.D.
Cílem předmětu je připravit posluchače na zvládání problematiky výchovné a preventivní práce na středních školách a pomoci se orientovat v problematice rizikového chování dospívajících.
Přehled témat výuky
Speciální pedagogika (5 hod.) – Mgr. Marie Najmonová
Cílem předmětu je připravit posluchače na inkluzivní vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole.
Přehled témat výuky
Psychologie SŠ (celkem 25 hod.) – PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D.
Předmět je zaměřený na rozvoj psychologických kompetencí v oblasti učitelství pro střední školy. Základem bloku je propojení několika klíčových oblastí psychologie a představení psychologických metod, které směřují k úspěšnému výkonu učitelské profese.
Psychologie pro učitele
Cílem předmětu je ve třech blocích rozvinout základní znalosti v oblasti psychologie
a podpořit uvažování o psychologickém a sociálním rozměru vzdělávání. Cílem je rovněž propojit pedagogické a didaktické kompetence s kompetencemi psychologickými, posílit zdravý profesní i osobnostní růst a poskytnout podporu při řešení situací, ve kterých hraje psychologická rovina klíčovou roli.
Přehled témat výuky:
Program doplňujícího studia k rozšíření odborné kvalifikace v německém jazyce pro výuku na středních školách probíhá v prezenční formě.
Program je zaměřen na získávání metodických a didaktických znalostí v oblasti výuky německého jazyka na středních školách. Účastníci programu si osvojí nejnovější teoretické poznatky z lingvistiky (fonetiky, morfologie, lexikologie, slovotvorby, syntaxe, historické mluvnice a sociolingvistiky), z didaktiky německého jazyka pro střední školy, z literatury se zvláštním zřetelem na současnou literaturu německy mluvících zemí, z reálií německy mluvících zemí zaměřených především na aktuální témata a z dějin umění. Absolventi budou umět propojit teorii s praxí, osvojí si všechny základní dovednosti, bez nichž se moderní učitel cizích jazyků na střední škole neobejde. Po absolvování budou účastníci kurzu schopni kvalifikovaně vyučovat německý jazyk na středních školách.
Přehled předmětů
Zkratka předmětu | Název předmětu | Počet kreditů | Rozsah výuky v hod. | Zakončení | Doporučený semestr |
LINGUISTIK/LINGVISTIKA | |||||
KNJ/3MO | Modul Morphologie/morfologie Kusová | 6 | 16 |
Kolokvium |
1. |
KNJ/3SY | Modul Syntax/syntax
Hofmannová |
5 | 15 | Kolokvium | 1. |
KNJ/3LS | Modul Lexikologie und Wortbildung/lexikologie a slovotvorba
Hofmannová |
5 | 15 |
Kolokvium |
1. |
KNJ/3SL | Modul Soziolinguistik/sociolingvistika
Kusová/Junge |
5 | 15 |
Kolokvium |
1. |
KNJ/3DJ | Modul Sprachgeschichte/dějiny jazyka Kusová | 5 | 15 |
Kolokvium |
1. |
GESCHICHTE UND LANDESKUNDE/DĚJINY A REÁLIE | |||||
KNJ/3ATV | Modul Aktuelle Entwicklungstrends in den deutschsprachigen Ländern/aktuální tendence vývoje v německy mluvících zemích Kusová | 7 | 12 |
Kolokvium |
3. |
KNJ/3DKU | Modul Kultur- und Kunstgeschichte der deutschsprachigen Länder/dějiny kultury a umění v německy mluvících zemích Pimingsdorfer | 7 | 10 |
Kolokvium |
3. |
DIDAKTIK/DIDAKTIKA | |||||
KNJ/3DNC | Modul Didaktik Deutsch als Fremdsprache für Lehramt Mittelschule/didaktika němčiny jako cizího jazyka pro učitelství na středních školách
Andrášová |
25 | 51 |
Kolokvium |
2. |
LITERATUR/LITERATURA | |||||
KNJ/3DL |
Modul Literaturgeschichte/dějiny literatury Pecka | 10 | 21 |
Kolokvium
|
3. |
KNJ/3LT | Modul Literaturtheorie und -methoden / literární teorie a literárněvědné metody Pecka | 5 | 10 |
Kolokvium |
3. |
KNJ/3LD | Modul Kinder- und Jugendliteratur/literatura pro děti a mládež Pecka | 10 | 20 |
Kolokvium |
3. |
PEDAGOGIKA/PSYCHOLOGIE | |||||
KPE/3PES | Pedagogika SŠ | 7 | 25 | Zk | 1. |
KPE/PSUS | Psychologie pro učitele SŠ | 7 | 25 | zápočet | 2. |
KNJ/3QS | Závěrečná zkouška |