MŠ - SZZ - Psychologie
OKRUHY K SSZ PRO UČITELSTVÍ PRO MATEŘSKÉ ŠKOLY - PSYCHOLOGIE
Ke každé otázce bude veden rozhovor, na základě kterého student prokáže nejen teoretické znalosti, ale také schopnost aplikovat, uvádět reálné příklady jako ilustraci.
Např: Otázka 1. Determinace lidské psychiky; jednota stránky fyzické + psychické + sociální + spirituální.
Po teoretickém vstupu student povede úvahu na téma, jak vzhled, oblečení, projevy chování… dítěte vzbuzuje u učitele sympatie a antipatie, a jaký má toto dopad na jeho sebepojetí, emoční rozpoložení. Na jakých konkrétních projevech dítěte můžeme vnímat jeho spirituální rozměr? Kontext práce s dítětem z rodiny praktikující určité náboženství.
Např: Otázka 17. Motivace – poznávací, sociální, výkonová; zóna nejbližšího vývoje.
Po teoretickém vstupu student povede úvahu na téma, jakými konkrétními postupy bude učitel rozvíjet a využívat jednotlivé typy motivace (např. Pokud chci u dětí využít a rozvíjet sociální motivaci, potom budu využívat práci ve skupinkách; pokud výkonovou zařadím soutěže…).
- Determinace lidské psychiky; jednota stránky fyzické + psychické + sociální + spirituální
- Vrozené a získané, zrání a učení; pojmy temperament (Thomas, Chesse, Birch), charakter (vývoj morálního usuzování), schopnosti (vývoj, inteligence, EI),
- Vliv rodiny na osobnost člověka – citová vazba, výchovné styly, přijetí (bezvýhradné x s podmínkami), sourozenecké konstelace, podnětnost x nepodnětnost; vřelost x chlad
- Norma a normalita; znaky duševního zdraví; rizika nálepkování; nejčastější psychické poruchy v předškolním věku
- Socializace (primární a sekundární) a sociální učení, problematika odměn a trestů
- Narušení vývoje – deprivace, subdeprivace, CAN, projevy deprivace a subdeprivace
- Vývoj člověka v prvních třech letech života (vlivy prenatální, období kojenecké a batolecí – zejména vývoj psychický – kognitivní, emoční, sociální
- Předškolní období – zejména vývoj řeči a kognitivní,
- Předškolní období – zejména vývoj emoční, sociální, význam hry v předškolním věku
- Školní zralost a odklad školní docházky, péče o děti s odkladem
- Osobnost učitele v mateřské škole- kompetence, předpoklady (emoční inteligence, charakter, resilience, syndrom vyhoření),
- Autorita a pojetí autority, její zdroje a úskalí, patologie moci, atribuce, vliv učitelova očekávání na žáka a na třídu
- Komunikace a interakce v MŠ (učitel x rodič, učitel x žáci, učitel x vedení školky); verbální, neverbální, kongruence, Pygmalion a Golem efekt.
- Sebepojetí – vývoj, vliv rodiny a učitele na sebepojetí dítěte, sebepojetí učitele
- Psychohygiena, osobnostní rozvoj, seberealizace (dětí, učitele)
- Pedagogická diagnostika a její metody, diagnostika a autodiagnostika učitele, diagnostika dítěte a třídy
- Motivace – poznávací, sociální, výkonová; zóna nejbližšího vývoje
- Rodina x mateřská škola (adaptace dítěte, rozdíly ve výchově, střet hodnot, multikulturní a jiné aspekty), mateřská škola jako prostor pro edukaci rodičů
- Problematika individuálního přístupu, IVP
- Péče o děti a rodiny s častějšími diagnózami (ADD, ADHD, PAS, neurózy, mentální retardace, děti s chronickým onemocněním), spolupráce s odbornými pracovišti (SPC, PPP, dětský lékař)
- Náročná témata ve výchově (téma sexu, smrti, multikulturní a jiné odlišnosti)
- Náročné životní situace a jejich zvládání (krize, trauma), posilování adaptivních strategií
- Psychologické teorie a psychoterapie jako opora pro osobnostní růst učitele a pro práci s dětmi (inspirace psychoanalýzou - obranné mechanismy, attachment, interpersonální psychologií – směry vztahování se k lidem, logoterapií – smysl života, humanistickou – bezvýhradné přijetí, autenticita, kongruence, seberealizace a existenciální psychologií – zdroje úzkosti (smrt, osamělost, svoboda, smysl).
- Vysvětlení pojmů z RVP – individuální a věkové zvláštnosti, pedocentrismus, autoregulace, respektování dítěte, osobnostní přístup, individuální přístup
- Mateřská škola v kontextu života dítěte a rodiny (klady, zápory, rizika), zásady pro snadnější adaptaci, důvody obtížné adaptace.
DOPORUČENÁ LITERATURA viz sylaby jednotlivých psychologických předmětů.