SOP - SZZ - Výchovná a vzdělávací praxe
Tématické okruhy pro SZZ specializace Výchovná a vzdělávací praxe
- Lektor jako vzdělavatel dospělých.
Lektor a jeho dovednosti a kompetence. Jaké jsou role lektora při vzdělávání dospělých? Uveďte základní zákonitosti lektorské přípravy. Další vzdělavatelé dospělých. -
Specifika vzdělávání dospělých.
Jaká jsou specifika vzdělávání dospělých? Diferencované a kritické přijímání poznatků. Dobrovolnost ve vzdělávání dospělých. Pozornost, myšlení a paměť vzdělávajících se dospělých. -
Motivace dospělých ve vzdělávání.
Motivace a učení dospělých. Rozdíly ve vnitřní a vnější motivaci dospělých. Motivační faktory dospělých. Jakým způsobem lze motivovat dospělé k dalšímu vzdělávání? V čem spatřujete rozdíly při motivování dětí a dospělých ke vzdělávání? -
Vzdělávání dospělých.
Historie vzdělávání dospělých. Vysvětlete pojmy profesní, občanské a zájmové vzdělávání dospělých. Andragogika a její vztah k ostatním pedagogickým disciplínám. -
Vyučovací metody při vzdělávání dospělých.
Klasifikace vyučovacích metod používaných při vzdělávání dospělých. Uveďte příklady metod monologických, dialogických, projektových a problémových, metod skupinové práce a inscenačních. -
Didaktická technika a pomůcky.
Didaktická technika a vybavení při lektorské práci. Uveďte příklady efektivního využití didaktických pomůcek při výuce a prezentaci. -
Vzdělávání dospělých.
Podmínky efektivního vzdělávání dospělých. Uveďte možné výhody a překážky při vzdělávání dospělých. Vysvětlete pojmy normativita, receptivita a reflektivita. -
Fáze didaktického procesu při vzdělávání dospělých.
Vysvětlete jednotlivé fáze didaktické procesu vzdělávání mládeže a dospělých: fáze motivační, expoziční, fixační, aplikační, diagnostická. -
Projekt vzdělávací akce pro dospělé.
Projektování vzdělávací akce pro dospělé. Vyjmenujte jednotlivé fáze přípravy vzdělávací akce pro dospělé. Uveďte konkrétní příklady vzdělávacích akcí pro dospělé. -
Celoživotní vzdělávání.
Co je celoživotní vzdělávání? Vysvětlete význam celoživotního vzdělávání a jeho roli v současné společnosti. Formální, neformální a informální výchova a vzdělávání. -
Volný čas, různé pohledy na volný čas.
Definujte volný čas a volný čas dětí a mládeže. Jakým způsobem lze výchovně zhodnocovat volný čas dětí a mládeže? Vysvětlete ekonomický, sociologický, sociálněpsychologický, pedagogický, psychologický a zdravotně hygienický pohled na volný čas. -
Historický vývoj volného času a výchovy a vzdělávání ve volném čase.
Popište historický vývoj způsobu trávení volného času a vznik a rozvoj zařízení pro volný čas v České republice. Jakým způsobem se měnilo pojetí výchovy ve volném čase v průběhu historického vývoje? -
Cíle, funkce a obsah výchovy ve volném čase, požadavky na výchovu ve volném čase.
Které základní funkce plní výchova ve volném čase a co je jejich podstatou? Jak lze vymezit obsah výchovy ve volném čase? Jaké hlavní cíle si klade oblast výchovy ve volném čase, mimo vyučování? Jaké jsou principy a zásady pro realizaci výchovy ve volném čase? -
Zájmové činnosti ve volném čase.
Definujte pojmy: zájem, zájmová činnost. Vymezte podrobně obsahové zaměření jednotlivých druhů zájmových činnosti. Zdůvodněte z hlediska vývojové psychologie odlišnost pojetí zájmové činnosti u žáků mladšího, středního a staršího školního věku. -
Metody a organizační formy výchovy a vzdělávání ve volném čase.
Jaké metody a formy práce převažují při výchově a vzdělávání ve volném čase? Jaké jsou možnosti hodnocení – evaluace a autoevaluace ve volném čase? Jakým způsobem lze motivovat účastníky volnočasových aktivit? -
Institucionální podmínky výchovy a vzdělávání ve volném čase.
Charakterizujte jednotlivé typy školských i ostatních zařízení, jejich poslání a specifika. Charakterizujte nestátní neziskové organizace a jejich působení v oblasti volného času. Vysvětlete princip „nízkoprahovosti“. -
Sdružování dětí a mládeže.
Charakterizujte základní vývojové tendence ve sdružování dětí a mládeže v mezinárodním měřítku a v České republice. Jaké jsou hlavní způsoby sdružování dnešních dětí a mladých lidí v České republice? V čem spočívá význam a možnosti působení samosprávných struktur dětí a mládeže ve škole nebo v obci? -
Výchova zážitkem.
Vysvětlete pojem výchova zážitkem. Charakterizujte zážitkovou pedagogiku. Popište možnosti využití výchovy zážitkem v oblasti volného času. Jaké jsou cíle zážitkových kurzů? Popište typy aktivit používaných na zážitkových kurzech. Vysvětlete způsoby využití zpětné vazby v zážitkových kurzech. -
Pedagog volného času.
Jaké by měly být osobnostní charakteristiky a kompetence pedagoga volného času? Jaké legislativní požadavky jsou předpokladem pro výkon práce pedagoga volného času? Jaká jsou specifika komunikace a interakce ve výchově a vzdělávání ve volném čase? -
Zdravý životní styl ve výchově a vzdělávání.
Na základě moderního pohledu na formování životního stylu (založeného na odborných, vědeckých poznatcích a zkušenostech při respektování osobnostních zvláštností) vysvětlete význam dostatku pohybu, zdravé výživy a korekce tělesné hmotnosti. Jakým způsobem lze rozvíjet schopnost odolávat stresu a relaxační dovednosti? Jakým způsobem využijete tyto poznatky při ovlivňování vlastního zdravotního stavu a při utváření pozitivního přístupu k otázkám zdraví klientů?