MŠSp - SZZ - Pedagogika a psychologie - psychologická část
- Psychologie jako věda: definice oboru, současná paradigmata, rozdělení do dílčích disciplín, vztah psychologických disciplín ke speciální pedagogice. Základní psychologické pojmy: psychické jevy, psychické procesy.
- Člověk jako bio – psycho – sociální jednota. Determinace psychiky - vrozené a získané prvky duševního života, fenotyp a genotyp, temperament a charakter, vliv výchovy na vývoj dítětě.
- Člověk a jeho osobnost: Základní teorie osobnosti.
- Člověk a poznání I: Poznávací procesy - čití a vnímání, pozornost, paměť. Definice a zákonitosti těchto procesů.
- Člověk a poznání II: Inteligence, myšlení a řeč. Definice, zákonitosti a vzájemná provázanost těchto procesů, s důrazem na dopady narušené komunikační schopnosti do procesu myšlení.
- Člověk ve světě informací: Motivační procesy a procesy učení: definice, zákonitosti, vzájemná provázanost. Základní teorie a jejich představitelé: Maslow, Skinner, Bandura, a další
- Člověk prožívá sebe ve světě: sebereflexe, sebepojetí, self – efficacy, vývoj identity, emoční procesy a jejich vývoj. Rogers, Frankl, Fromm
- Člověk na cestě životem: základní periodizace psychického vývoje (Piaget, Freud, Erikson, Kohlberg).
- Dítě na cestě do světa: raný vývoj dítěte 0 – 3 roky.
- Dítě na cestě do MŠ: předškolní období.
- Dítě na cestě do školy: Školní zralost a odklad školní docházky, péče o děti s odkladem
- Dítě na cestě od rodičů: Teorie attachmentu, Ainsworthová, Bowlby, stavy deprivace, subdeprivace a jejich dopad do vývoje osobnosti, resilience.
- Člověk a překážky na cestě: krize, trauma, setkání se smrtí, reakce na zátěžové situace, copingové strategie, s přesahem do problematiky lidí s postižením - vyrovnávání se s handicapem.
- Člověk pohledem psychologie: Norma a normalita; znaky duševního zdraví; rizika nálepkování; nejčastější psychické poruchy v předškolním věku
- Člověk mezi lidmi I: Proces socializace, primární a sekundární, socializační činitelé.
- Člověk mezi lidmi II: Komunikace a interakce. Definice, podoby, poruchy.
- Člověk mezi lidmi III: Sociální skupiny. Vymezení, teorie.
- Člověk v rodině: Definice a pojetí rodiny. Sourozenecké vztahy.
- Člověk ve světě práce: Osobnost speciálního pedagoga – možnosti práce na sobě, psychohygiena, syndrom vyhoření, resilience.
- Člověk a nemoc: základní kategorie duševních poruch, poruchy často doprovázející některá postižení.