Bc. učitelské - DIZZ
Zkušební okruhy pro bakalářské SZZ - pedagogika
Didaktika základní školy - DIZZ
- Didaktika, její předmět (předmět, základní problémy, aspekty výuky, výuka jako systém, výuka jako proces, kategorie cílů).
- Determinanty reálné výuky (vymezení, kategorizace, sociální aspekt).
- Koncepce vyučování (vymezení, slovně názorné, asociační, rozvíjející, programované, pragmatické, mastery learning).
- Obsah vyučování, učivo (zdroje, cíle, učivo, druhy, problémy obsahu výuky, didaktická transformace, učební plány, kurikulární pojetí, RVP, učebnice).
- Základní organizační formy výuky (vymezení, třídění, model; individuální, hromadné, kooperativní; vzájemné, týmové, projektové, problémové; problematika diferenciace, matice variant).
- Alternativní formy výuky (vymezení, východiska, funkce, kategorizace; klasické alternace, moderní, konfesní školy, hodnocení efektů alternativních škol).
- Vyučovací metody (vymezení, kritéria účinnosti, klasifikace).
- Problematika školního hodnocení a zkoušení (vymezení, funkce, problémy, formy, edukometrie, pedagogická diagnostika).
- Učitel a jeho profese (vymezení, charakteristika, profesní dráha, podmínky práce, problémy profese).
Základní literatura:
- KALHOUS, Z.; OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
- PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7367-047-X.
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1821-7.
- VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
Příklad otázky z didaktického testu:
(1) Bloomova taxonomie cílů obsahuje tyto kategorie:
(A) Přijímání, reagování, oceňování hodnoty, integrování hodnot, internalizace hodnot.
(B) Imitace, manipulace, aplikace, analýza, syntéza, hodnotící posouzení.
(C) Pohyb, manipulace, komunikace, tvorba.
(D) Znalost, porozumění, aplikace, analýza, syntéza, hodnotící posouzení.