Psychologie - SZZ - Metodologie
Vážení návštěvníci, tato stránka není aktuální – veškeré informace nyní naleznete na fakultním webu Katedra psychologie PF JU. Děkujeme za pochopení.
Státnicové otázky pro bakalářské studium psychologie - Metodologie
(průnik znalostí z předmětů Základy metodologie, Základy psychometrie, Statistika pro psychology)
U každé otázky je požadována základní orientace v tématech, schopnost je vysvětli a uvažovat nad nimi z teoretického i z praktického hlediska.
- Psychologie jako věda
(co je to věda, paradigma dle Kuhna, způsoby poznávání a fixování přesvědčení dle Peirce, vlastnosti metody vědy, cíle poznávání v psychologii, budování a hodnocení vědecké teorie, teorie pravdy, indukce, dedukce, metodologické problémy v psychologii, idiografické a nomotetické aspekty psychologie) - Charakteristiky kvantitativního a kvalitativního výzkumu
(porovnání předností a omezení, možnosti metodologicky smíšených výzkumů) - Problém - cíl a účel - výzkumná otázka - hypotéza ve výzkumu
(význam těchto prvků výzkumu, způsoby formulace, co je to hypotéza, nulová hypotéza, vlastnosti dobré hypotézy, proměnné a operacionální definice, dobrá výzkumná otázka v kvalitativním výzkumu, příklady výzkumné otázky a hypotézy) - Typy výzkumných designů - kvantitativní přístupy
(které proměnné lze v designu sledovat, jejich vhodnost dle typu proměnných, typy projektů a jejich charakteristika, přednosti a nedostatky, příklad využití jednotlivých designů) - Typy výzkumných designů - kvalitativní přístupy
(charakteristika a způsoby využití jednotlivých typů výzkumů, příklad využití jednotlivých designů) - Experiment
(experimentální podmínky, validita experimentu, vnější proměnné, metody jejich kontroly, mezisubjektové, vnitrosubjektové a multivariační plány, příklad využití experimentu) - Výběr vzorku v kvantitativním a kvalitativním přístupu
(princip reprezentativity, princip teoretické saturace, způsoby výběru u daných přístupů, jejich přednosti a omezení) - Metody sběru dat v kvantitativním přístupu
(vstup do terénu, kontakt s respondentem, rozhovor, dotazník, používání škál, pozorování, analýza stop a výsledků činnosti, sémantický diferenciál, Q-třídění, psychologické testy a jejich vlastnosti, metaanalýza) - Metody sběru dat v kvalitativním přístupu
(vstup do terénu, kontakt s respondentem, rozhovor, pozorování, ohniskové skupiny, analýza stop a výsledků činnosti, výzkumníkův deník, terénní poznámky) - Zpracování dat v kvantitativním přístupu
(druhy proměnných a úrovně měření dle Stevensona, příprava a uspořádání dat, kontingenční tabulka, korelační matice, statistická významnost, testování hypotéz, postupy popisné, explanatorní a konfirmatorní statistiky ve vztahu k druhům proměnných v datech, parametrické a neparametrické statistické metody, problematika interpretace dat) - Zpracování dat v kvalitativním přístupu
(příprava a uspořádání dat, způsoby kódování, analytická indukce, konstantní komparace, analytické uzávorkování, konkrétní pokročilé metody jako např. vyložení karet, kontrastování, tematické kódování, specifika zpracování dat dle zakotvené teorie, narativní analýza a další, problematika interpretace dat) - Kritéria kvality výzkumu
(validita a reliabilita - jejich vymezení, odhad, vztah ke kvalitě výzkumu, problematika reprezentativity vzorku a zobecňování výsledků, kritéria kvalitativního výzkumu - důvěryhodnost, přenositelnost, spolehlivost, triangulace), - Etické zásady ve výzkumu
(důvěrnost, informovaný souhlas, znalost etických témat ve výzkumu dle etického kodexu, např. dle APA, citování a publikování odborných textů, příklady etických momentů ve výzkumu a jejich ošetření) - Teorie měření
(klasická teorie měření a moderní teorie měření, hrubé a odvozené skóry, druhy rozložení dat, normy a jejich význam, standardizace testu, zdroje variability v měření) - Test jako nástroj měření
(validita a reliabilita metod - základní definice, typy a způsoby jejich odhadu, problematika škál a škálování, konstrukce testu)