Bc. učitelské - Vývojová psychologie
Zkušební okruhy pro bakalářské SZZ - psychologie
Vývojová psychologie
- Základní pojmový aparát - fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývojové stádium, vývojová krize, činitelé duševního vývoje.
- Biopsychosociální determinace lidské psychiky - heredita, dědičné vs. vrozené, socializace, extrémní sociální izolace a její vliv na vývoj, separace, deprivace, subdeprivace.
- Vývojové teorie a vývojové modely - biogenetické (endogenní, nativismus), sociální a behaviorální (exogenní, empirismus), teorie redukující obě hlediska, psychodynamické teorie vývoje, psychosexuální stupně vývoje (S. Freud), psychosociální stupně vývoje (E. Erikson), kognitivní teorie vývoje (J. Piaget), biodromální přístup.
- Charakteristika vývojových období a vývoj psychických funkcí v těchto obdobích - prenatální období a porod, novorozenecké, kojenecké, období batolete, předškolní věk, raný a střední školní věk, starší školní věk, dospívání, stáří, umírání a smrt.
Doporučná literatura:
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
Příklad otázky z didaktického testu:
(1) Mezi kompetence dítěte vedoucí k jeho školní připravenosti bychom neřadili:
(A) Rozlišování rolí a norem.
(B) Pracovní návyky.
(C) Míra sebeobsluhy.
(D) Lateralizace ruky.