NMgr. Učitelství psychologie - Pedagogika
Požadavky ke státní závěrečné zkoušce
Navazující magisterské studium dvouoborové - psychologie
Studijní obory:
Učitelství pro střední školy - dvouoborové (např.: Psych SŠ - VKZ ZŠ, Psychn - Tvn)
Studenti u SZZ předloží:
- Seznam prostudované literatury, na jehož základě bude vedena odborná rozprava o daném zkušebním okruhu
Studenti u SZZ prokáží:
- Důkladné teoretické znalosti získané studiem odborné literatury
- Schopnost určit souvislosti mezi pedagogickou a didaktickou teorií a praktickým využitím v pedagogických situacích.
I. Zkušební okruhy a literatura z předmětu Pedagogika pro učitelství na SŠ:
- Pedagogika a její základní kategorie. Předmět pedagogiky, vztah pedagogiky k dalším vědním disciplínám. Struktura pedagogických disciplín. Význam pedagogické teorie pro výchovně vzdělávací praxi.
- Podstata výchovy a její úloha pro rozvoj jedince a společnosti. Výchova a její pojetí, tradiční (tradicionalistické) a reformní (alternativní) koncepce výchovy, výchovná dilemata (Fink), výchovné cíle, intencionální a funkcionální formy výchovy. Vnější a vnitřní determinanty výchovy, výchova - prostředí - socializace. Sebevýchova.
- Řešení základních otázek výchovy a vzdělávání v systému a díle J. A. Komenského. Charakterizujte kontext doby života J. A. Komenského a její specifika. Objasněte pedagogické myšlení Komenského ve vztahu k jeho všenápravným snahám o reformu společnosti. Komenského náhledy na školu, jeho pedagogické principy, výchovný demokratismus a humanismus a hlavní díla. Celkové vyhodnocení jeho přínosu pro pedagogiku.
- Otázka svobody a přirozenosti ve výchově v historickém kontextu. Řešení základních otázek výchovy a vzdělávání v pojetí J. F. Herbarta a J. J. Rousseaua. Vyhodnoťte a porovnejte filozofická a pedagogická východiska a diskutujte jejich vztah k současné škole.
- Výchova demokratického občana v historicko pedagogickém pohledu. Jako východisko použijte Komenského myšlenku demokratismu a filozofii vzdělávání J. Deweye. Otázka pragmatismu a humanismu. Přínosy koncepce problémového a projektového vyučování k rozvoji demokratických hodnot, postojů a kompetencí? Porovnejte historická pojetí se současnou pedagogickou diskusí o výchově demokratického občana.
- Vývoj snah o reformy ve školství v Evropě od konce 19. století. Základní myšlenky a východiska tzv. reformní pedagogiky. Reformní úsilí v českých školách ve 20. a 30. letech. Problematika diferenciace a individualizace. Objasněte jejich východiska a funkci.
- Teoretická východiska a praktická realizace alternativních přístupů k výuce v pojetí tzv. "klasických alternativ".Vyjmenujte základní typy těchto škol a vysvětlete jejich hlavní charakteristiky.
- Transformace české školy a proměny vzdělávání po roce 2000. Jaké důsledky pro pojetí učitelského povolání s sebou nese současný trend humanizace školy? Jaká jsou východiska a inspirační zdroje? Problematika formativního a seberealizačního postoje. Jak se humanizační trend projevuje v praxi?
- Didaktika, definice, základní pojmy, vztah k oborovým didaktikám. Předmět didaktiky a její význam. Výukové cíle a jejich taxonomie, výukové metody a jejich klasifikace, klasické, aktivizační a komplexní výukové metody, didaktické principy.
- Problematika klasifikace, hodnocení a diagnostiky žáků na příslušném typu školy. Didaktické testy. Hlavní problémy účelu a prostředků hodnocení, problém interpretace výsledků. Druhy a funkce zkoušek.
- Učitelovo pojetí výuky na příslušném stupni školy. Osobnostní a profesní kompetence. Klíčové dovednosti. (Pojmy: pedagogické znalosti, kompetence, dovednosti, sebereflexe, autodiagnostika učitele). Pedagogická tvořivost učitele, jak jí rozvíjet?
- Vztah rodiny a školy v měnící se společnosti. Rodina a její funkce. Problémy současné rodiny. Možnosti spolupráce školy s rodiči. Jaké možné překážky se zde vyskytují? Zaujměte stanovisko a vysvětlete ho. Jakou roli hrají prestiž a image školy a co tvoří prestiž školy?
- Problematika volného času středoškolské mládeže. Jaký má tato otázka význam pro celkový rozvoj osobnosti? Co ovlivňuje využití volného času u středoškolské mládeže? V jakých oblastech se volný čas výchovně zhodnocuje? Naznačte možné spojitosti mezi způsobem využití volného času a sociálně patologickými jevy.
- Škola a socializace. Jaké funkce naplňuje? Vliv kulturního a sociálního prostředí na školní úspěšnost žáka (vysvětlete pojmy sociální a kulturní kapitál). Jazykové kódy a vybrané problémy ze školní socializace (formální a neformální řád, Hawthornský jev, etiketování a sebesplňující se předpověď, očekávání učitele - Pygmalion efekt).
- Projevy sociálně patologických jevů/rizikové chování na ZŠ a SŠ, Sociální patologie, deviace a rizikové chování, pojetí, sociální norma. Příčiny těchto jevů a možnosti jejich prevence, role škol v této prevenci – Minimální preventivní program. Možnosti intervence – individuální výchovný plán.
- Specifické vývojové poruchy učení u studentů SŠ. Uveďte příčiny, diagnostiku, druhy specifických poruch. Vymezte zásady práce se studentem se SPU, individuální vzdělávací plán. Spolupráce školy a pedagogicko-psychologické poradny či speciálního centra, spolupráce ředitele, učitele a rodičů žáka se SPU. Hodnocení žáka se SPU.
- Žáci a studenti s potřebou podpůrných opatření: vymezení speciálních vzdělávacích potřeb, varianty podpůrných opatření, plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán, hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Poradenský systém – podpora učitele ze strany speciálně pedagogických center, školní poradenské pracoviště.
- Strategie řízení třídy: autorita učitele, třídní klima, pedagogická komunikace, neintervenující, interaktivní a intervenující principy řízení, kategorie kázeňských postupů u nespolupracujícího a rušivého chování (uveďte názorné příklady).
Literatura:
- Bendl, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001.
- Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Portál, Praha 1998.
- Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Portál, Praha, 1994.
- Fenstermacher, G.D., Soltin, J.F. Vyučovací styly učitelů. Portál, Praha, 2008.
- Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha, 1997.
- Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci.Paido, Brno, 2005.
- Havlík, R. , Halászová, V. Prokop, J. Kapitoly ze sociologie výchovy. PFUK, Praha, 1996.
- Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2006.
- Helus, Z. sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2008
- Helus, Z. "Humanizace školy - samozřejmost či rozporuplná výzva?" In Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu. PF UK, Praha, 2001.
- Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Portál, Praha, 2004.
- Horák, J., Kratochvíl, M. Stručné dějiny vývoje školy a pedagogického myšlení. Liberec, FP TUL, 2005.
- Hrdličková, A. Alternativní pedagogické koncepce. PF JU, České Budějovice, 1994.
- Jedlička, R, Koťa, J. Aktuální problémy výchovy: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Karolinum, Praha, 1998.
- Jůva, V. Úvod do pedagogiky. Paido, Brno, 1997.
- Kotrba, T., Lacina, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007.
- Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Karolinum, Praha, 2001.
- Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2006.
- Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha, 1996.
- Maňák J., Švec V.: Výukové metody. Paido, Brno, 2003.
- Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Portál, Praha, 1998.
- Michálek, J. Topologie výchovy. OYKOYMENH, Praha, 1995.
- Michalová, Z. Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ a na školách středních. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004.
- Pelcová, N. Vzorce lidství. ISV, Praha, 2001.
- Petty, G. Moderní vyučování. Portál, Praha, 1996.
- Procházka, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada 2012
- Prokop, J. "Vztah učitelé - rodiče." In Prokop, J., Školní socializace. FP TUL, Liberec, 2001.
- Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Portál, Praha, 1999.
- Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, Praha 2002.
- Renotiérová, M., Ludvíková, L.: Speciální pedagogika. Olomouc, PF UP, 2003.
- Singule, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. SPN, Praha, 1992.
- Skalková, J. Obecná didaktika. GRADA, Praha, 2007.
- Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Portál, Praha, 1999.
- Somr, M. Nástin dějin filozoficko pedagogického myšlení. PF JU, Č. Budějovice, 1996.
- Souček, V. Studijní materiály pro Úvod do pedagogiky, 1. ročník studia.
- Švec, V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. ASPI, Praha, 2005.
- Václavík, V. Cesta ke svobodné škole. Gaudeamus, Hrad. Král., 1995.
- Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Grada, Praha, 2007.
- Vašutová, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido, Brno, 2004.
- Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzddělávací program. Praha: Portál, 2001.