UOP - SZZ - Didaktika zdravotně-sociálních předmětů
Otázky k didaktice zdravotně-sociálních předmětů pro SZZ UOP
SZZ z didaktiky zdravotně-sociálních předmětů se skládá ze dvou částí – z obecné didaktiky a didaktiky zdravotně-sociálních předmětů.
Otázky k obecné didaktice
- Předmět a pojetí didaktiky (pojem didaktika, vztah obecné didaktiky a oborových didaktik, vztah didaktiky k ostatním vědám, pojmy: výuka, vyučování a učení)
- Problematika cílů výuky (funkce cíle, význam cílů vyučování pro učitele a žáka, hierarchie cílů vzdělávání, stanovení a formulace výukových cílů, taxonomie výukových cílů, práce učitele s cíli ve vyučování)
- Obsah vyučování (učivo, zprostředkující a vstřícný přístup k učivu, kurikulum, uspořádání učiva v pedagogických dokumentech, rámcové vzdělávací programy)
- Základní didaktické principy (se zaměřením na odborné vzdělávání)
- Výukové metody (metody slovní: monologické, dialogické, práce s knihou; metody názorně demonstrační; metody praktických činností žáků; hra jako vyučovací metoda; využití výukových metod v rámci odborného vzdělávání)
- Hodnocení vzdělávacích výsledků žáka (metody hodnocení: metoda systematického pozorování, ústní a písemné zkoušky, hodnocení složitých výkonů žáka, didaktické testy; formy hodnocení: klasifikace, slovní hodnocení)
- Organizační formy výuky (individuální a individualizovaná výuka, hromadná a frontální výuka, skupinová a kooperativní výuka, individualizace a diferenciace v procesu vyučování)
- Projektová výuka (východiska, realizace, druhy projektů)
- Projektování výuky (dlouhodobá příprava výuky, aktuální příprava na výuku, didaktická transformace učiva v činnosti učitele)
Literatura k obecné didaktice:
Základní literatura:
KALHOUS, Z.; OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice; Bílá kniha. Praha: ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
Rámcové vzdělávací programy pro odborné školy. Dostupné na www: http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1821-7.
Doporučená literatura:
BADEGRUBER, Bernd. Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-76-3.
BENDL, Stanislav. Ukázněná třída aneb kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-120-7.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
KOLÁŘ, Zdeněk; ŠIKULOVÁ, Renata. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
LOKŠOVÁ, Irena, LOKŠA, Jozef. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1880-1.
PASCH, Marvin et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
PETTY, Geofrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8.
PRŮCHA, Jan. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
TONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? 2. vyd. Praha: Pedf UK, 1994.
VALENTA, Josef et al. Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: Artama, 1993. ISBN 80-7068-066-0.
Pedagogické časopisy: Pedagogika, Pedagogická orientace
Otázky k didaktice zdravotně-sociálních předmětů
- Učitel, mentor, tutor – role ve výuce zdravotně-sociálních předmětů
- Problematika výuky zdravotně-sociálních předmětů
- Spolupráce vzdělávací instituce s praktickým pracovištěm
- Požadavky na vyučovací prostředí – odbornou učebnu a klinické pracoviště
- Příprava, vedení a hodnocení výuky v odborné učebně
- Příprava, vedení a hodnocení výuky na praktickém pracovišti
- Interaktivní proces při výuce zdravotně-sociálních předmětů
- Cíle praktické výuky
- Motivace při výuce praktických předmětů
- Dokumentace pro výuku praktických předmětů
- Využití moderních vyučovacích metod – příklady
- Sebereflexe, kritické myšlení
- Výzkum a praxe na základě důkazů (EBP)
- Didaktické metody ve výuce zdravotně-sociálních předmětů
- Exkurze, případová studie, projektové učení
- Simulační výuka
- Mentorink ve zdravotně-sociální didaktice
Literatura k didaktice zdravotně-sociálních předmětů:
ADAIR, J. Efektivní motivace. Praha: Alfa Publishing, 2004. ISBN 80-86851-00-1.
ADAIR, J. Efektivní komunikace. Praha: Alfa Publishing, 2004. ISBN 80-86851-10-9.
KALHOUS, Z. Základy školní didaktiky. Olomouc: MU, 1995. ISBN 80-7178-253-X.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 987-80-7367-684-1.
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7178-965-8.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-039-5.
NELEŠOVÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005 ISBN 80-247-0738-1.
PASCH, M., GARDNER, T. G. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 0-7367-054-2.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-070-7.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-170-3.
PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-9.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitou vyučování. Brno: Nakladatelství Paido, 1995.
ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
TREŠLOVÁ, M. Didaktika zdravotně-sociálních předmětů. V tisku pro E-Amos PFJCU/11,2007 (grant FRVŠ 2056 na PFJU).
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2007, str. 404. ISBN 978-80-247-174-0.
WHITMORE, J. Coaching for Performance, GROWEing People, Performance and Purpose. Third Edition. London: 2002 eprint. 2006. Nicholas Brealey, 2006.
Pedagogické časopisy: Pedagogika, Moderní vyučování, Pedagogická orientace.