NMgr. Učitelství psychologie - Psychologie a její didaktika (do června 2015)
NAPOSLEDY PLATNÉ PRO SZZ V TERMÍNU KVĚTEN/ČERVEN 2015!!!
Požadavky ke státní závěrečné zkoušce
Navazující magisterské studium dvouoborové - psychologie
Studijní obory:
Učitelství pro střední školy - dvouoborové (např.: Psych SŠ - VKZ ZŠ, Psychn - Tvn)
Studenti u SZZ předloží:
- Seznam prostudované literatury, na jehož základě bude vedena odborná rozprava o daném zkušebním okruhu
Studenti u SZZ prokáží:
- Důkladné teoretické znalosti psychologie a didaktiky získané studiem odborné literatury
- Schopnost propojovat psychologické poznatky s pedagogickými situacemi.
- Schopnost určit souvislosti mezi pedagogickou a didaktickou teorií a praktickým využitím v pedagogických situacích při výuce psychologie.
Předpokládá se základní znalost v oblasti obecné, sociální, vývojové psychologie a psychologie osobnosti.
II. Zkušební okruhy a literatura z předmětu: Psychologie a její didaktika
Didaktika psychologie:
- Předmět a základní kategorie obecné didaktiky. Pojmový aparát didaktiky, obecná didaktika, oborová didaktika, didaktika vyučovacího oboru.
- Předmět didaktiky psychologie a její aktuální problémy.
- Koncepce, vzdělávání, obsah a cíle předmětu psychologie na středních školách.
- Dosavadní životní zkušenosti žáka jako konkrétní východisko pro vyučování psychologie. Motivace a aktivizace žáků.
- Vzdělávání učitelů předmětu psychologie. Kompetence k výuce psychologie (předmětová, diagnostická, komunikativní, intervenční, seberozvojová).
- Didaktické zásady.
- Kurikulum a jeho konstrukce, vzdělávací programy, struktura vzdělávacích programů.
- Vyučovací hodina psychologie, struktura.
- Písemná příprava na vyučovací hodinu psychologie. Analýza zvoleného tématického celku.
- Didaktické zásady a jejich konkretizace pro předmět psychologie.
- Metody vyučování, faktory ovlivňující volbu metody.
- Materiálně didaktické prostředky ve výuce psychologie (učebnice, odborná literatury, filmy, apod.)
- Organizační formy výuky a jejich využití při výuce psychologie.
- Problémové vyučování v psychologii, projektové vyučování, práce ve skupinách.
- Projekty individuálního, skupinového vyučování v tématech psychologie. Výhody a nevýhody. Příklady užití.
- Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů.
- Edukační proces (model, prvky)
- Edukační cíle (třídění a požadavky)
- Aktivizační didaktické metody. Přehled, funkce v učebním procesu.
- Dialogické metody - využití diskuze, dialogu v kruhu, apod.
- Využití samostatné činnosti žáka (práce s učebnicí, odborným textem, problémové situace).
- Metody pedagogické diagnostiky žáka a třídy. Zkoušení, hodnocení a klasifikace výsledků učení žáků v předmětu psychologie.
- Konstrukce didaktického testu ke kontrole osvojeného učiva.
- Základní terminologie v teoretických psychologických disciplínách, problematika jejich vymezení a osvojování.
Literatura:
- Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989
- Kalous, Z. - Obst, O.: Školní didaktika, Praha. Portál 2002
- Petty,G.: Moderní vyučování. Praha 1996
- Rámcové vzdělávací plány pro výuku psychologie, internet.stránky MŚTM
- Rys, S.:Příprava učitele na vyučování, Praha 1979
- Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha 1997
- Skalková, J.: Obecná didaktika, Praha 1999, 2007
- Šil, P. - Karbolová, J.: Já člověk: alternativní výuka psychologie pro střední školy. Olomouc 2004
- Švec, V., Filová, H., Šimoník,O.: Praktikum didaktických dovedností. Brno 2003
- Učebnice, učební texty psychologie pro různé typy středních škol
- Vališová, A. a kol.: Didaktika pedagogiky. Praha 1990