Aktuality

NMgr. Učitelství psychologie - Psychologie a její didaktika (do června 2015)

NAPOSLEDY PLATNÉ PRO SZZ V TERMÍNU KVĚTEN/ČERVEN 2015!!!

Požadavky ke státní závěrečné zkoušce
 
Navazující magisterské studium dvouoborové - psychologie

Studijní obory:
Učitelství pro střední školy - dvouoborové (např.: Psych SŠ - VKZ ZŠ, Psychn - Tvn)

 

Studenti u SZZ předloží:

  • Seznam prostudované literatury, na jehož základě bude vedena odborná rozprava o daném zkušebním okruhu

Studenti u SZZ prokáží:

  • Důkladné teoretické znalosti psychologie a didaktiky získané studiem odborné literatury
  • Schopnost propojovat psychologické poznatky s pedagogickými situacemi.
  • Schopnost určit souvislosti mezi pedagogickou a didaktickou teorií a praktickým využitím v pedagogických situacích při výuce psychologie.

Předpokládá se základní znalost v oblasti obecné, sociální, vývojové psychologie a psychologie osobnosti.

 

II. Zkušební okruhy a literatura z předmětu: Psychologie a její didaktika

 

Didaktika psychologie:

  1. Předmět a základní kategorie obecné didaktiky. Pojmový aparát didaktiky, obecná didaktika, oborová didaktika, didaktika vyučovacího oboru.
  2. Předmět didaktiky psychologie a její aktuální problémy.
  3. Koncepce, vzdělávání, obsah a cíle předmětu psychologie na středních školách.
  4. Dosavadní životní zkušenosti žáka jako konkrétní východisko pro vyučování psychologie. Motivace a aktivizace žáků.
  5. Vzdělávání učitelů předmětu psychologie. Kompetence k výuce psychologie (předmětová, diagnostická, komunikativní, intervenční, seberozvojová).
  6. Didaktické zásady.
  7. Kurikulum a jeho konstrukce, vzdělávací programy, struktura vzdělávacích programů.
  8. Vyučovací hodina psychologie, struktura.
  9. Písemná příprava na vyučovací hodinu psychologie. Analýza zvoleného tématického celku.
  10. Didaktické zásady a jejich konkretizace pro předmět psychologie.
  11. Metody vyučování, faktory ovlivňující volbu metody.
  12. Materiálně didaktické prostředky ve výuce psychologie (učebnice, odborná literatury, filmy, apod.)
  13. Organizační formy výuky a jejich využití při výuce psychologie.
  14. Problémové vyučování v psychologii, projektové vyučování, práce ve skupinách.
  15. Projekty individuálního, skupinového vyučování v tématech psychologie. Výhody a nevýhody. Příklady užití.
  16. Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů.
  17. Edukační proces (model, prvky)
  18. Edukační cíle (třídění a požadavky)
  19. Aktivizační didaktické metody. Přehled, funkce v učebním procesu.
  20. Dialogické metody - využití diskuze, dialogu v kruhu, apod.
  21. Využití samostatné činnosti žáka (práce s učebnicí, odborným textem, problémové situace).
  22. Metody pedagogické diagnostiky žáka a třídy. Zkoušení, hodnocení a klasifikace výsledků učení žáků v předmětu psychologie.
  23. Konstrukce didaktického testu ke kontrole osvojeného učiva.
  24. Základní terminologie v teoretických psychologických disciplínách, problematika jejich vymezení a osvojování.

 

Literatura:

  1. Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989
  2. Kalous, Z. - Obst, O.: Školní didaktika, Praha. Portál 2002
  3. Petty,G.: Moderní vyučování. Praha 1996
  4. Rámcové vzdělávací plány pro výuku psychologie, internet.stránky MŚTM
  5. Rys, S.:Příprava učitele na vyučování, Praha 1979
  6. Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha 1997
  7. Skalková, J.: Obecná didaktika, Praha 1999, 2007
  8. Šil, P. - Karbolová, J.: Já člověk: alternativní výuka psychologie pro střední školy. Olomouc 2004
  9. Švec, V., Filová, H., Šimoník,O.: Praktikum didaktických dovedností. Brno 2003
  10. Učebnice, učební texty psychologie pro různé typy středních škol
  11. Vališová, A. a kol.: Didaktika pedagogiky. Praha 1990