Bc. učitelské - UPYZ
Zkušební okruhy pro bakalářské SZZ - psychologie
Úvod do psychologie - UPYZ
- Předmět psychologie: význam, cíle, základní dělení psychologických disciplín, funkce aplikovaných disciplín, základní druhy výzkumů v psychologii.
- Determinace lidské psychiky: míra dědičnosti psychických dispozic, vlivy zrání, sociálního prostředí, socializace, psychofyziologické vztahy mozku, CNS a psychických funkcí, stavů.
- Vědomí, nevědomí a změněné stavy vědomí: základní vymezení vědomí a nevědomí, funkce vědomí, změněné stavy vědomí.
- Vnímání: druhy, tvarové zákony, práh vnímání, představivost a fantazie – druhy, manipulace s představami, asociační zákony, Paiviova teorie, produkty lidské fantazie.
- Pozornost: vlastnosti, druhy pozornosti, metody pro zkoumání selektivní pozornosti, vývoj pozornosti, poruchy pozornosti.
- Myšlení: základní myšlenkové operace, strategie řešení problémů, usuzování a heuristiky při rozhodování, divergentní myšlení, pojmotvorné procesy, vývoj myšlení, vztah myšlení a řeči (Piaget, Vygotskij).
- Paměť: fáze paměťového procesu, druhy paměti, teorie a příčiny zapomínání, vztah paměti k ostatním kognitivním procesům.
- Učení: hlavní teorie (Pavlov, Skinner, Thorndike, Köhler, Tolman, Bandura), priming, habituace, senzibilizace, imprinting.
- Motivace: vymezení a funkce motivace, druhy motivů a potřeb, typy konfliktů, základní teorie motivace (Maslow, Hull, Murray, Freud), motivace poznávací, sociální, výkonová (Rotter). Odměny a tresty.
- Emoce: základní teorie – fyziologické, kognitivní, evoluční, dimenze a druhy emocí, vývoj, regulace emocí a vliv na kognitivní funkce.
- Inteligence: druhy a teorie inteligence (Spearman, Thurstone, Cattell, Sternberg), koncepce IQ a měření inteligence, emoční inteligence – význam a složky.
Doporučná literatura:
- NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1996.
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004.
- VÁGNEROVÁ, M. Úvod do psychologie. Praha: Karolinum, 2003.
- STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002.
Příklad otázky z didaktického testu:
(1) Co není motivace?
(A) Souhrn sil a motivů.
(B) Signál potřeby.
(C) Potřeba změnit situaci.
(D) Vjemy.