SOP - SZZ - Základy speciální pedagogiky
Tématické okruhy pro SZZ specializace Základy speciální pedagogiky
- Vymezení speciální pedagogiky jako vědního a studijního oboru, její postavení v systému věd.
- Historický posun ve vnímání znevýhodněných jedinců a minorit: vývoj od defektu, vady ke dnešním konceptům specifických potřeb.
- Státní politika podpory osob se zdravotním postižením. Významné právní normy a současná legislativa upravující postavení znevýhodněných osob v naší společnosti.
- Problematika zaměstnávání znevýhodněných osob, jejich současné postavení na trhu práce v ČR.
- Poradenství jako součást systému ucelené rehabilitace, východiska a cíle poradenské činnosti. Metody v poradenské práci, osobnost poradce. Poradenská zařízení a instituce.
- Marginalizace v sociálních skupinách (potenciální zdroje na straně jedince a ve skupinové struktuře). Prevence a podpora marginalizovaných jedinců a skupin.
- Týrané dítě – syndrom CAN – rizika pro vývoj chování, problematika prevence, intervence a podpory v edukačním kontextu.
- Rodinný kontext postižení: postižený jedinec jako člen rodiny, rodičovství a sourozenectví ve vztahu k postiženému dítěti.
- Pervazivní vývojové poruchy – typy syndromů, vznik a vývoj, možnosti působení pedagoga.
- Mentální retardace – kategorie mentálních retardací, vznik a vývoj, možnosti vzdělavatelnosti, institucionální péče.
- Sluchové postižení (typy, stupně, projevy, příčiny) a charakteristika speciálně pedagogických přístupů k osobám s postižením sluchu.
- Zrakové postižení (typy, stupně, příčiny, projevy). Vývoj zrakově postiženého dítěte. Uveďte a charakterizujte speciálně pedagogický přístup k těmto osobám.
- Narušení komunikační schopnosti. Druhy narušené komunikační schopnosti (příčiny, projevy, výskyt). Charakteristika speciálně pedagogických přístupů k osobám s jednotlivými typy narušené komunikační schopnosti.
- Tělesné postižení a zdravotní znevýhodnění. Faktory ovlivňující úspěšnost osoby se zdravotním postižením. Využitelné vzdělávací, rehabilitační a kompenzační pomůcky. Začleňování do společnosti. Charakterizujte speciálně pedagogický přístup k těmto osobám.
- Specifické poruchy učení (druhy poruch, etiologie, projevy). Systém péče a podpora osob se SPU.
- Etopedie a její vývoj v systému speciální pedagogiky, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín.
- Gerontopedagogika, východiska, socioedukativní intervence ve stáří, ohrožení a znevýhodnění seniorů, aktivizace seniorů.
- Institut ústavní a ochranné výchovy - charakter ústavní a rodinné péče – odlišnosti, aplikace, zákonná opora a právní odpovědnost za výchovu dětí v náhradní rodinné péči, institucionální náhradní rodinná péče.
- Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD.
- Probace a mediace u mladistvých a mladých dospělých.