UOP - SZZ - Didaktika přírodovědných předmětů
Otázky k didaktice přírodovědných předmětů pro SZZ UOP
1. Didaktické principy a zásady
– ve vztahu k ostatním didaktickým kategoriím (k cílům výuky, obsahu výuky, výukovým metodám, organizačním formám a k výsledkům výuky).
2. Výukové metody
– třídění metod výuky podle zdroje poznání a typů poznatků,
– třídění metod výuky odborných předmětů podle obsahu vzdělání.
3. Organizační formy výuky
– kompetence pro vzdělávání na odborné škole v přírodovědných předmětech,
– vyučovací hodina a různé formy přípravy na vyučování,
– specifika vyučovacích hodin na odborné škole.
4. Výukové cíle a jejich taxonomie
– taxonomie poznávacích cílů (Bloom),
– taxonomie operačních a hodnotových cílů (R. H. Dave).
5. Specifické cíle v rámci přírodovědného vzdělávání na střední odborné škole (fyzika, chemie, biologie).
6. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce
– verbální, neverbální, úloha učitele v komunikaci,
– specifická komunikace na střední odborné škole.
7. Projektování výuky
– problémová a projektová výuka v přírodovědných předmětech,
– vyučování a učení, učební plány,
– problematika paměti, proces zapamatování a učení.
8. Specifická problematika didaktik fyziky, chemie a biologie
9. Didaktické funkce pokusů
– didaktické požadavky na demonstrační pokus,
– hlavní fáze demonstračního pokusu,
– skupinové vyučování formou žákovských pokusů.
10. Metodika řešení fyzikálních úloh
– třídění fyzikálních úloh,
– rozdělení fyzikálních úloh podle jejich funkce ve výuce,
– rozdělení fyzikálních úloh podle způsobů řešení.
11. Specifika experimentů ve fyzice, chemii a biologii
12. Hodnocení vědomostí žáků
– specifika hodnocení vědomostí žáků v odborných předmětech.
13. Didaktická a audiovizuální technika a její možnosti užití ve výuce
14. Problematika učebnic a dalších studijních materiálů a pomůcek na střední škole
15. Učitel přírodovědných předmětů
– odborná kvalifikace, profesiogram učitele, metodická způsobilost učitele
Literatura
DRAHOVZAL J. a O. KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido 1997.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.
KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š. a J. STANG. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012.
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
MAŇÁK, J. a V. ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: MU, 1998.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1999.
MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha: ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
PETTY, G. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
PRŮCHA, J. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
Rámcové vzdělávací programy pro odborné školy. Dostupné na www: http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Liberec: TU, FP, 2005
VALENTA, J. a kol. Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: IPOS-ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0.
VALIŠOVÁ, A. a H. KASÍKOVÁ (eds.). Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
Didaktika fyziky:
SVOBODA, E., KOLÁŘOVÁ, R. Didaktika fyziky základní a střední školy. Vybrané kapitoly. Učební texty UK Praha. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2006.
MECHLOVÁ, E. Skupinové vyučování ve fyzice základní a střední školy. Praha: SPN, 1988.
VOLF, I. Metodika řešení úloh ve středoškolské fyzice. Hradec Králové: Nakladatelství MAFY, 1997.
BARTUŠKA, K. Sbírka řešených úloh z fyziky I, II, III, IV. Praha: Prometheus, 1999—2001.
Didaktika chemie:
PACHMANN, E., HOFMANN, V. Obecná didaktika chemie. Praha: SPN 1981.
ČIPERA, J. Teoretická východiska didaktiky chemie. Praha: 1990.
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha: VŠCHT, 2009.
Didaktika biologie:
ALTMAN, A. Úvod do didaktiky biologie. Praha: SPN, 1974.
ALTMAN, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.
MASLOWSKI, O. Didaktika biologie. Skrtipta Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého, Olomouc, 1990.