Pedagogika NŠ
Okruhy ke státním závěrečným zkouškám z pedagogiky
Obor: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ
- Pedagogika a její základní kategorie
- Výchova - jedna ze základních pedagogických kategorií
- Výchova a vzdělání v pedagogické koncepci J.A. Komenského (smysluplnost návratu ke Komenskému dnes)
- Pojetí výchovy a vzdělání J.F. Herbarta; herbartismus
- Pedocentrismus, jeho základní východiska a ideje
- Role J. Deweye v proměně školy na počátku XX. století; projektová metoda
- Reformní hnutí v Československu v meziválečném období.
- Reformní hnutí v Evropě, jejich východiska a způsoby realizace
- Proměny české školy po roce 1989
- Kurikulární reforma českého školství po roce 1989 a její evropské paradigma; kurikulární dokumenty
- Výukové cíle a jejich taxonomie. Didaktická transformace obsahu učiva vzhledem k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků 1. stupně ZŠ. Žákovské kompetence.
- Obsah vzdělání v rovině teoretické a jeho transfer do vzdělávacích oblastí RVP pro ZŠ
- Vyučovací metody a organizační formy výuky
- Diagnostika školní třídy
- Učitelovo pojetí výuky, profesní kompetence
- Diagnostické kompetence učitele, hodnocení, klasifikace žáků 1. stupně ZŠ
- Pojetí žáka 1. stupně ZŠ; charakteristika žáka mladšího školního věku
- Smysl kázně a autority ve výchově; dětská práva
- Vstup dítěte do povinné školní docházky, (dítě na počátku školní docházky)
- Mravní hodnoty ve výchově; hodnotová orientace žáků mladšího školního věku
- Problematika integrace handicapovaných žáků na 1. stupni ZŠ. Individuální vzdělávací program, činnost speciálně pedagogických center, hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Specifika vývojových poruch učení u žáků mladšího školního věku. Zásady práce se žákem se SPU.
- Rodina a škola - rovnocenní partneři; realizace alternativních konceptů
- Využití médií ve výchovně vzdělávacím procesu
- Primární vzdělávání v kontextu vzdělávání celoživotního
Literatura:
Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1994.
Belz, H., Siegrist, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, Portál 2001.
Bendl, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001.
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Portál, Praha 1998.
Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Portál, Praha, 1994.
Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992.
Čtverák, V.: Dějiny pedagogiky. Praha, SPN 1991.
Dvořáková, M.: Pedagogicko psychologická diagnostika I. Č. Budějovice, PF JU 1995.
Fenstermacher, G.D., Soltin, J.F. Vyučovací styly učitelů. Portál, Praha, 2008.
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha, 1997.
Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.
Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci.Paido, Brno, 2005.
Havlík, R. , Halászová, V. Prokop, J. Kapitoly ze sociologie výchovy. PFUK, Praha, 1996.
Hintnaus, L.: Praxe pedagogické diagnostiky. Č. Budějovice, PF JU 1991.
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2006.
Helus, Z. "Humanizace školy - samozřejmost či rozporuplná výzva?" In Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů
v evropském kontextu. PF UK, Praha, 2001.
Horák, J., Kratochvíl, M. Stručné dějiny vývoje školy a pedagogického myšlení. Liberec, FP TUL, 2005.
Hrdličková, A. Alternativní pedagogické koncepce. PF JU, České Budějovice, 1994.
Hrabal, V.: Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha, SPN 1989
Hradečná, M. a kol.: Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha, Karolinum 1995.
Jůva, V. Úvod do pedagogiky. Paido, Brno, 1997.
Jůva, V. sen a jun.: Stručné dějiny pedagogiky. Brno, Paido 1994.
Jůva, V., Svobodová, J.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995
Kalhous, Z., Obst, O.: Školní didaktika. Praha, Portál 2002
Kaprálek, K., Bělecký, Z.: Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha, Portál, 2004
Karusová ,M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 1995.
Kotrba, T., Lacina, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007.
Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Karolinum, Praha, 2001.
Kol. NEMES: Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? O individuálních projektech škol. Praha, STROM 1994.
Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2006.
Komenský, J.A.: Didaktické spisy. Praha, Dědictví Komenského 1951.
Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž 1994.
Kraus, B., Vacek, P.: K základním otázkám pedagogiky. Hradec Králové, Gaudeamus 1992.
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha, 1996.
Lánský, M,: Vzdělávací informatika. Nitra 1996
Maňák, J.: Nárys didaktiky. Brno, PF MU 1993.
Maňák, J. a kol.: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno, Paido 1998.
Maňák J., Švec V.: Výukové metody. Paido, Brno, 2003.
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Portál, Praha, 1998.
Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha 1993.
McQuail, D., Jirák, J.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál 1999.
Navrátil: Úvod do učitelství. Ústí nad Labem, PF UJEP 1993.
Nešpor, K.: Alkohol, drogy a vaše děti. Praha 1995.
Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál 1998.
Pelikán, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava, Amosium 1995.
Petty, G. Moderní vyučování. Portál, Praha, 1996.
Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Grada, Praha, 1994
Poláková, E.: Úvod do technologie vzdelávania. Bratislava, ASCO Nitra 1997.
Prokop, J. "Vztah učitelé - rodiče." In Prokop, J., Školní socializace. FP TUL, Liberec, 2001.
Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, Praha 2002.
Průcha, J.: Evaluace vzdělávání. Praha, Portál 1998.
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1998.
Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Praha, portál 2000
Průcha, J., Walterová,E., Mareš,J.: Pedagogický slovník, Praha, Portál 1995.
Rýdl, K.: Reformní praxe v současných škol. Systémech. Praha, SPN 1990.
Říčan, P.: Agresivita a šikana ve škole. Praha 1995.
Schimunek, : Slovní hodnocení žáků.
Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psych. souvislosti. Praha, SPN 1992.
Skalková, J. Obecná didaktika. GRADA, Praha, 2007.
Skalková, J.: Humanizace výchovy a vzdělávání jako soudobý pedagogický problém. Ústí n. Labem, UJEP 1993.
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Portál, Praha, 1999.
Slowík, J.: Speciální pedagogika. Praha, Grada, 2007.
Solfronk, J.: Organizační formy vyučování. Praha, SPN 1990.
Somr, M.: J. A. Komenský - muž naděje a touhy, posel budoucnosti. Č. Budějovice, PF JU 1994.
Somr, M.: Nástin dějin filozoficko pedagogického myšlení. Č. Budějovice 1996.
Spilková, V. a kol.: Didaktická východiska primárního vzdělávání dětí na ZŠ. Praha, PF UK 1996.
Spousta, V.: Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno, MU 1999.
Střelec, S. a kol.: Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno, Paido 1998
Švec, V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. ASPI, Praha, 2005.
Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha, Karolinum 1992.
Vágnerová, M., Moussová, Z., Štěch, S.: Psychologie handicapu. Praha, UK 1993.
Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Grada, Praha, 2007.
Vašutová, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido, Brno, 2004.
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzddělávací program. Praha: Portál, 2001.
Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 2003.
Dokumenty a časopisy
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání 2007
Pedagogika
Pedagogická orientace
Moderní vyučování
Komenský
Učitelské noviny
Pedagogická revue
Speciální pedagogika