PEV - psychologická část
Studijní obory:
Přírodovědná a ekologická výchova
Studenti u SZZ předloží:
-
Seznam prostudované literatury, na jehož základě bude vedena odborná rozprava o daném zkušebním okruhu
Studenti u SZZ prokáží:
-
Důkladné teoretické znalosti získané studiem odborné literatury
-
Schopnost určit souvislosti mezi pedagogickou teorií a praktickým využitím v pedagogických situacích.
Zkušební okruhy:
- Determinace lidské psychiky - vlivy zrání, sociálního prostředí, socializace, psychofyziologické vztahy mozku, CNS a psychických funkcí.
- Poznávací procesy - vnímání, pozornost, představy a mentální reprezentace; aplikace poznatků pro výchovně vzdělávací činnost
- Psychologie učení - hlavní teorie (Pavlov, Skinner, Thorndike, Kohler, Tolman, Bandura), priming, habituace, senzibilizace, imprinting.
- Poznávací procesy - paměť, myšlení - paměťové procesy, druhy a modely paměti. Pojmotvorné procesy, vývoj myšlení, vztah myšlení a řeč (Piaget, Vygotsky). Druhy myšlení, strategie řešení problémů, usuzování a heuristiky při rozhodování, divergentní myšlení,
- Motivace - funkce a vymezení, motiv, potřeba, incentiva,druhy motivů a potřeb, typy konfliktů, teorie (Maslow, Hull, Murray, Freud), aspirace a výkonová motivace.
- Emoce - základní teorie - fyziologické, kognitivní, evoluční, dimenze a druhy emocí, vývoj, emoční inteligence - význam a složky, regulace emocí a vliv na kognitivní funkce.
- Schopnosti, dovednosti, inteligence - rozdělení schopností, nadání, talent, vymezení inteligence - druhy a teorie (Spearman, Thurstone, Cattell, Sternberg), koncepce IQ a měření inteligence, faktorová analýza.
- Temperament a charakter - vymezení a odlišnost, hlavní teorie (Kretschmer, Sheldon, Eysenck, Jung), morální vývoj jedince (Kohlberg).
- Struktura osobnosti - osobnost jako systém, složky osobnosti, osobnostní rysy (Cattell, Allport), teoretické přístupy (např. Freud, Jung, Eysenck).
Důležité osobnostní předpoklady pro výchovně vzdělávací činnost a jejich zdůvodnění. - Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama - kognitivní přístupy k osobnosti. Humanistická témata - smysl a sebedeterminace (Maslow, Rogers, Frankl). "Já" poznávající a poznávané, sebepojetí a integrita osobnosti.
- Adaptace osobnosti na zátěž - změny osobnosti při dlouhodobém stresu. Poruchy osobnosti, neurotické poruchy, poruchy schizofrenního okruhu) - vymezení, druhy, příčiny vzniku
- Sociální komunikace ve skupině - druhy, modely, styly komunikace a výuky, chyby v komunikaci, asertivita a její využití, zvláštnosti komunikace mezi dospělým a dítětem / dospívajícím.
- Sociální skupina - dynamika a fáze vývoje, vztahová struktura, skupinový výkon, normy, klima, role, styly vedení, diagnostika skupinových jevů a vztahů, sociální učení.
- Atribuce a očekávání - druhy atribucí, atribuční chyby, vliv očekávání na osobnost (Pygmalion efekt, sebenaplňující se proroctví, kauzální atribuce, schematizující typizování žáků, preferenční postoje), rolové chování, naučená bezmocnost a naučený optimismus, paradoxní účinky učitelových motivačních přístupů.
- Autoregulované učení a metakognitivní strategie, jejich složky, funkce sebereflexe, internalizace, zrání osobnosti, vedení k osobní zodpovědnost a kognitivní efektivnosti.
Možnosti podpory a rozvíjení výše uvedených dovedností. - Záškoláctví, šikana a agresivita jako vybrané sociálně patologické jevy ve vrstevnických skupinách - vymezení a pohled z hlediska psychologie na dané jevy, druhy, příčiny vzniku, prevence, psychologický vhled do reakcí zúčastněných a okolí.
- Výchovně vzdělávací péče o nadané žáky/studenty - vymezení pojmu nadání,osobnost nadaného dítěte a dospívajícího, školní a mimoškolní péče o nadané děti, specifické formy a metody vzdělávání.
Literatura:
- Atkinson, R.L. a kolektiv: Psychologie. Praha: Portál, 2002, 2012.
- Blatný, M a kol. Psychologie ososbnosti. Prah: Grada, 2010.
- Cummins, D. Záhady experimentální psychologie. Praha, Portál 1998.
- Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál. 2001.
- Drapela,V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2001.
- Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. 1997.
- Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.
- Hill, G.: Moderní psychologie. Praha, Portál 2004.
- Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN. 1989.
- Kenneth West, G. Dobrodružství psychického vývoje, Praha: Portál, 2002.
- Langmeier, J, Matějček, Z.: Psychická deprivace v dětství. Praha: Kariolinum, 2011.
- Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
- Laznibatová, J.:. Nadané dieťa. Bratislava, 2003.
- Macek, P. Adolescence, Praha: Portál, 2002.
- Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
- Mőnks, F. J., Ypenburg, I. H.:. Nadané dítě. Praha, Grada 2002.
- Nakonečný, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1996.
- Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004.
- Říčan, P. Cesta životem. 2. vydání. Praha: Portál, 2004.
- Říčan, P. Psychologie osobnosti. Obor v pohybu. Praha: Grada, 2007.
- Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002.
- Svoboda, M. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2006.
- Vágnerová, M. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010.
- Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.
- Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
- Zelinková, O.:. Poruchy učení. Praha, Portál 2003.