Tematické okruhy ke zkoušce z Pedagogické a školní psychologie
Vyučující: F. Man
- Pedagogická psychologie a její současná situace. Vymezení vztahů zejména k poradenské a školní psychologii.
- Učení - vybrané teorie (včetně Vygotského a Galperina), druhy učení, zákonitosti učení.
- "Mastery learning (orientation)" - zvládající učení vs. "helpless-orientation".
- Obecné a specifické determinanty učebního výkonu.
- Osobnost učitele a jeho kompetence. Vytváření pedagogických a sociálně psychologických dovedností.
- Specifika nadaných dětí a jejich rozvoj.
- Očekávání ve třídě (sebenaplňující se proroctví, pygmalion-efekt, kauzální atribuce, preferenční postoje, schematizující typizování žáků).
- Negativní ovlivňování studijních výsledků handicapy (orientace na chybu, neefektivní studijní postupy, snížená výkonnost pozornosti a soustředění, oslabená motivace, nekvalitní jazykový kód).
- Činitelé aktualizace potencionalit žáka.
- Interakce a komunikace ve škole.
- Soc. skupina a její efektivita.
- Socializace, její podstata a druhy.
- Školní třída jako sociální skupina (diagnostikování I-P vztahů a klimatu ve třídě).
- Psychologické zvláštnosti výchovných metod.
- Psychologické aspekty tvořivosti žáků a její podpora.
- Motivace a vůle ve škole - základní konceptualizace (poznávací/autodeterminované motivace, výkonová motivace, sociální motivace, kontrola /řízení/ činnosti /Kuhl/).
- Podpora (ovlivňování) učební motivace (aspirační úroveň, atribuce, vztahové normy, "flow" prožitek, zájem, autoregulační strategie).
- Neprospívající žák.
- Relativní neprospěch a jeho odstraňování.
- Naučená bezmocnost a naučený optimismus ve škole - základní explanační modely.
- Paradoxní účinky učitelových motivačních přístupů.
- NZŠ a negativní emoce ve škole a jejich zvládání (včetně "copingových" strategií).
- Nejčastější duševní poruchy a poruchy chování ve školním věku.
- Volný čas jedince a jeho náplň.
- Asociální a antisociální projevy. Delikvence, toxikománie, alkoholismus, gamblerství.
- Dětská interpretace světa a základní pojetí učiva.
- Rodina a výchova.
- Strukturování učiva.
- Učení z textu.
- Učení z obrazového materiálu.
- Autoregulace učení (self-regulated learning).
- Zvládání zátěže ve škole.
- Klima školní třídy.
- Klima školy.
Literatura:
Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
Kaplan, P.S. (1990). Educational Psychology for Tomorrow´s Teacher. St. Paul. New York. Los Angeles. San Francisco: West Publishing Company.
Rost, D.H. (1998)(Hrsg.). Handwörterbuch Pädagogische Psychologie. Weinheim: Psychologie Verlag Union.