Psychologie - SZZ - Integrativní psychologie
Státnicové otázky pro bakalářské studium psychologie - Integrativní psychologie
Integrativní psychologie je složena z předmětů sociální psychologie, vývojová psychologie a psychologie osobnosti. Z každé disciplín student dostává jednu otázku, výsledná známka je součtem známek z uvedených třech disciplin.
Sociální psychologie
- Definice sociální psychologie, fikce "průměrného" člověka, zaměření na jedince nebo situaci. Metodologie sociální psychologie: druhy výzkumných metod a aplikace. Stručný popis historii přístupů v sociální psychologii.
- Sociální kognice. Procesy zpracovávání sociálních informací, druhy zpracovávání a fáze zpracování (pozornost, vnímání, paměť atd.) Rozdíl mezi kognicí a sociální kognicí. Schémata a jejich druhy.
- Heuristický vs. algoritmický úsudek - definice obou přístupů včetně rozdílů mezi nimi. Typy známých heuristik a chybných úsudků. Důvod k používání heuristik. Faktory ovlivňující pravděpodobnost použití specifických úsudkových způsobů podle Kruglanského.
- Atribuční teorie a výzkum, aplikace, Heider, Kelley, Weiner. Přičítání příčinnosti a odpovědnosti. Atribuční chyby. Gilbertův třífázový model jako vysvětlení chyb. Implikace Weinerova modelu pro motivaci budoucího chování.
- Atribuční styly: popište Seligmanův kognitivní přístup k depresi, Alloy a Abramson přístup k depresi, Rotterův model umístění ovládání (locus of control), víra ve spravedlivý svět.
- Sociálně psychologické modely emocí. Teorie Schachtera a Singera, Lazarusovo kognitivní hodnocení, teorie zpětné vazby, misatribuce nabuzení, Zillmanova teorie přesunu podnětů.
- Postoje, definice a charakteristiky, vznik, účel a struktura postojů, postoje jako mechanismus zpracovávání informací, postoje a předpověď chování (Fishbein a Ajzen).
- Aspekty přesvědčovacího procesu podle Yaleských komunikačních studií (Hovland a kolektiv): charakteristiky zdroje, sdělení, příjemce.
- Modely přesvědčování: dvouprocesní modely přesvědčování - model pravděpodobnosti rozpracování (ELM, Petty a Cacioppo) a heuristicko-systematický model (HSM, Chaikenová a Eaglyová).
- Balanční teorie změn postojů: horké a studené modely, Heider, Festinger, Bem.
- Prosociální chování: faktory ovlivňující prosociální chování v nouzových situacích. Vysvětlení altruismu podle různých přístupů.
- Agrese: vysvětlení pravděpodobných příčin lidské agresivity podle různých přístupů. Je agrese vrozená nebo naučená? Vysvětlení skupinové agrese a šikany.
- Sociální interakce, konflikty v zájmech jedince a skupiny. Teorie her a řešení konfliktů, faktory ovlivňující percepce spoluhráčů a jejich rozhodnutí spolupracovat nebo soutěžit.
- Afiliace a přitažlivost, dlouhodobé vztahy. Faktory ovlivňující vytváření vztahů a pak udržení vztahů. Klasické studie vztažené k tomuto tématu.
- Sociální vliv: konformita, vyhovění, poslušnost. Popis klasických studií (Asch, Milgram) a proměnných ovlivňujících konformitu a poslušnost.
- Možnosti vlivu menšiny na většinu. Moskoviciho model a příklady z reálného života.
- Problematiku skupinových výkonů a se zaměřením na následující jevy: efekt přítomnosti druhého na výkon a jeho vysvětlení, skupinová lenivost, skupinové myšlení, skupinová polarizace, vliv vztahu druhů úkolů a velikostí skupin na výkonnost.
- Vznik a udržování meziskupinových předsudků. Vznik stereotypů, jejich udržování, na iluzorní korelace, sociální kategorizace.
- Jak může sociální psychologie přispět ke zlepšení zdravotních stavů a ke snižování stresu? Vnímání vlastní účinnosti (self-efficacy), faktory ovlivňující rozhodnutí změnit zdravotní návyky a postoje, faktory ovlivňující pocity stresu.
- Organizační psychologie: pracovní spokojenost, vnímání a rozlišování mezi distribuční spravedlností a procesní spravedlností, teorie vůdcovství, Fiedlerův model interakce vůdcovského stylu se situací.
Vývojová psychologie
- Vývojová psychologie jako vědní disciplína, její předmět a metody.
- Teorie psychického vývoje.
- Děti ohrožené prostředím: deprivace, týrání, zanedbávání, sexuální zneužívání. Dítě se sociokulturním handicapem a jeho vývoj.
- Emocionalita v průběhu života. Teorie připoutání, úloha rané citové vazby, vazba v blízkých vztazích.
- Vývoj vztahů k členům rodiny. Sourozenecké konstelace. Diagnostika rodiny a rodinných vztahů.
- Kognitivní vývoj, teorie kognitivního vývoje; proměny kognice v průběhu života.
- Vývoj jednotlivých psychických funkcí (percepce, zrakové a sluchové vnímání, pozornost, paměť, řeč). Vývoj grafomotoriky a výtvarného zobrazování.
- Teorie vývoje morálky v pojetích různých psychologických směrů a škol.
- Psychosexuální vývoj a jeho determinanty. Genderová diferenciace.
- Vývoj interpersonálních vztahů, sociální poznávání v ontogenezi, rozvoj sociální kompetence. Rozvoj empatie, kooperace, soupeření.
- Prenatální vývoj, období novorozenecké.
- Období kojenecké a batolecí.
- Předškolní věk a školní zralost.
- Mladší školní věk.
- Dospívání.
- Mladá dospělost.
- Střední a starší dospělost.
- Stáří.
Psychologie osobnosti
- Osobnost jako téma psychologie, psychologické pojetí osobnosti
- Biologická a sociální determinace osobnosti
- Temperament - některé teorie
- Schopnosti, inteligence, tvořivost, kognitivní styl
- Osobnost a motivace, motivy, postoje, zájmy, hodnoty
- Utváření osobnosti, socializace a výchova, individuace a řízení vlastního vývoje
- Jáství a charakter
- Vrstvy a faktory osobnosti
- Rysová a faktorová teorie, faktorové modely osobnosti (Allport, Cattell, model 5 faktorů)
- Teorie osobnosti
- Psychoanalýza, ego-psychologie
- Analytická psychologie, individuální psychologie
- Interpersonální teorie osobnosti (Horneyova, Fromm, Sullivan)
- Behaviorální modely osobnosti (Skinner, Miller a Dollard)
- Psychosociální teorie osobnosti (Erikson)
- Holistická a humanistická teorie osobnosti (Goldstein, Maslow, Rogers, Frankl)
- Osobnost a sociální učení - Bandura, Mischel, a další
- Osobní svět - Lewin, Kelly a další