UOP - SZZ - Psychologie
Psychologie
OTÁZKY KE SZZ PRO UOP
- Člověk jako bytost bio-psycho-sociální: biologické a sociokulturní determinace psychiky
- Periodizace psychického vývoje - etapy v životě jedince a klíčové proměnné každé z nich
- Náročné životní situace a jejich zvládání (stres, frustrace, konflikt)
- Sociálně patologické jevy - příčiny vzniku, možnosti jejich nápravy
- Sociální komunikace ve škole
- Sociální skupina a její efektivita (struktura a dynamika malé sociální skupiny)
- Socializace, její podstata a druhy
- Morální vývoj jedince
- Psychologické zvláštnosti výchovných metod
- Podpora učební motivace učiteli a rodiči - přístupy, strategie účinky (učební motivace, modifikace motivu, vztahové normy, "flow", cílové motivace atd.)
- Psychologické kontexty hodnocení, individuální, sociální a kriteriální vztahová norma
- Specifika puberty a adolescence
- Osobnost učitele, učitel dospívajících žáků
- Psychologická problematika rodiny
- Psychohygiena, prevence syndromu vyhoření
- Příčiny školního neúspěchu
- Záškoláctví a šikana, příčiny, prevence
- Poruchy učení
- Spolupráce učitele s rodiči dospívajících žáků
- Klima školní třídy
Literatura:
- Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Portál, Praha, 1994.
- Čáp, J. Mareš, J. Psychologie pro učitele. Portál, Praha: 2001.
- Fenstermacher, G.D., Soltin, J.F. Vyučovací styly učitelů. Portál, Praha: 2008.
- Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Portál, Praha: 1997
- Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci.Paido, Brno, 2005.
- Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2006.
- Helus, Z.: Sociální psychologie. Praha, PedF UK .
- Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Portál, Praha, 2004.
- Jedlička, R, Koťa, J. Aktuální problémy výchovy: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Karolinum, Praha, 1998.
- Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha, 1996.
- Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada 1998.
- Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Portál, Praha, 1998.
- Michalová, Z. Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ a na školách středních. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004
- Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha, PedF UK, 2002
- Prokop, J. "Vztah učitelé - rodiče." In Prokop, J., Školní socializace. FP TUL, Liberec, 2001.
- Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Portál, Praha, 1999.
- Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Portál, Praha 1994.
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha 1999.
- Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.